Citroën 19_19 Concept: reizen met ë-comfort

Citroën zet zijn visie voort op een elektrische mobiliteitsoplossing voor in de stad met de 19_19 Concept. Deze concept car staat wederom in het teken van het 100-jarig bestaan van Citroën.

 

19_19 Concept Voorkant

Voorzijde

De 19_19 Concept heeft een indrukwekkend aerodynamisch ontwerp. De voorzijde wordt gekenmerkt door de twee boven elkaar geplaatste plexiglas kappen. De bovenste kap is tot hoog boven de spatborden doorgetrokken. Op deze manier dient het als spoiler en bevat full led-lichtsignatuur met de chevrons van het merk en het Origins-logo. De techniek en het interieur zijn van buitenaf zichtbaar. De structuur van de wielophanging, de wielen en de binnenzijde van de spatborden zijn gedecoreerd met strepen die aan de chevrons doen denken.  

19_19 Concept achterkant

Achterzijde

De achterzijde is in dezelfde stijl uitgevoerd als de voorzijde met de bolle achterklep, de aerodynamische bodem, de lichtsignatuur met twee Y-vormige lichtstrips waarin de chevrons zijn verwerkt en die een spoiler vormen. Op de achterkant van het dak zijn twee LIDAR-systemen (meetsystemen met laserdetectie) aangebracht. De bodem van de 19_19 Concept is ontworpen als een skateboard waarop de tractiebatterijen en alle technische componenten te zien zijn. Daarop zijn drie strepen in verschillende kleuren aangebracht: blauw, wit en rood. 

Born comfort

De 19_19 concept biedt voor elke inzittende zijn eigen wereld. de plaats van de bestuurder is voorzien van instinctmatige bedieningsorganen, een head-up display dat de nodige rijinformatie op de voorruit projecteert, een bestuurdersstoel die optimale comfort biedt en een luidspreker in de hoofdsteun. De voorpassagiers is voorzien van een boog met een elektrisch verstelbare voetensteun en de achterbank biedt het comfort van een bank. Er is een aparte geluidszone voor elke inzittende met gepersonaliseerde content die hij rechtstreeks ontvangt. Verder is het dashboard zo basic mogelijk gehouden en bevat aan de onderzijde een glazen gedeelte dat als videoscherm gebruikt kan worden. Het stuurwiel heeft een scherm in het midden waarop afwisselend alle generaties van het Citroën-logo voorbij komen. Bij handelingen als instappen biedt de 19_19 concept meer dan voldoende ruimte omdat de middenstijl er niet is. 

Een Proactieve Personal Assistant

De proactieve personal assistant is uitgevoerd in de vorm van een cilinder op het dashboard. Door middel van artificial intelligence is het mogelijk om goede interactie te hebben tussen de auto en de inzittenden. Wanneer de bestuurder rijdt, blijft hij wel aanstaan maar neemt hij het stuur niet over. Mocht de bestuurder overschakelen naar de autonome rijmodus dan kan de personal assistant zelf rijden. Het stuurwiel en de pedalen van de bestuurder worden dan weggetrokken en dan wordt de personal assistant boven het dashboard uitgevouwen. Dit zodat de bestuurder zo over een projectiescherm beschikt. de personal assistant gaat te werk met een door SoundHound Inc, een start-up uit Silicon Valley, ontwikkelde spraakherkenning op basis van natuurlijk taalgebruik. 

800 km actieradius

Als 100% elektrische auto accelereert de 19_19 Concept in 5 seconden van 0-100 km/h en beschikt over een topsnelheid van 200 km/h. Via inductie kan hij razendsnel worden opgeladen, zo is het laadniveau in 20 minuten genoeg voor een actieradius van 600km. Dit alles zonder gebruik te maken van een laadsnoer.

19_19 Concept Zijaanzicht

Een transparante capsule

Doordat de carrosserie van de 19_19 concept volledig uit plexiglas bestaat, oogt hij als een transparante capsule. Het design is adembenemend door zijn lange wielbasis en erg korte overbouw voor en achter. Het passagierscompartiment maakt een krachtige en brede indruk door de vloeiende vorm die aan beide zijden doet denken aan de vleugels van een vliegtuig. Het plexiglas van de 19_19 Concept is aan de voorzijde zwart en aan de achterzijde blauw getint. Het is met een knipoog naar La Petite Rosalie, die deel uitmaakt van het erfgoed van Citroën. De mensen die voorin zitten kunnen zien en gezien worden terwijl de privacy van de achter passagiers goed wordt gewaarborgd door de microgeperforeerde folie

19_19 Concept wielen

Enorme wielen

Het lijkt net alsof de 19_19 Concept zweeft boven zijn XXL-wielen. De wielen hebben een diameter 930 mm en banden in de maat 225/30 R30. Deze zijn ontworpen in samenwerking met Goodyear. De banden liggen over de velgen heen, waardoor het lijkt alsof de band en de velg één zijn. Deze eigenschap draagt tevens bij aan het geluidscomfort. De spatborden die losstaan van de carrosserie vormen één uiterlijk geheel met de wielen waardoor ze volledig onafhankelijke wielen suggereren. Zo lijkt de capsule op 4 bollen te rusten, geheel los van de weg. De wielen hebben een vaste spinner in het midden waarop het Citroën Origins-logo te zien is als de 19_19 Concept rijdt.