210 jaar Peugeot historie

Het oudste nog bestaande automerk ter wereld leidt al sinds 26 september 1810 de weg

Op 26 september 2020 vierde Peugeot 210 jaar aan durf, passie en innovatie. Van de moderevolutie in de 19e eeuw tot de mobiliteitsrevolutie met motorfietsen en auto’s. Peugeot heeft altijd al de regels opgeschud en de nieuwe standaard voor mobiliteit bepaald.

In meer dan twee eeuwen tijd is de wereld enorm veranderd. Alleen al in de afgelopen tien jaar heeft ons dagelijks leven grote veranderingen ondergaan. Het is nog sneller geworden. Niet alleen met digitalisering en het altijd verbonden zijn, maar ook met nieuwe manieren van denken, nieuwe gebruikspatronen en nieuwe manieren van mobiliteit.

Grote veranderingen in mobiliteit
Al die tijd bleef Peugeot aan de top en heeft het zelf ook veel veranderd. Het maakte nieuwe wegen vrij naar nieuwe mobiliteitsdiensten en voorzag markten van nieuwe succesvolle auto’s en andere voertuigen. Ook ontwikkelde het merk natuurlijk elektrische mobiliteit.

Twee maanden lang jubileumfeest

Om dit jubileum en de goede samenwerkingen die dat mogelijk hebben gemaakt te vieren heeft Peugeot een twee maanden durend programma van feestelijke evenementen samengesteld. Ook is voor de viering van het 210-jarig jubileum een speciaal logo ontworpen voor het Merk met de Leeuw.

Promotiecampagne promotiecampagne ‘2.1.0. LET’S GO.’

Van 24 september tot het einde van 2020: een internationale promotiecampagne met de titel ‘2.1.0. Let’s Go.’ begeleidt de overige vieringen van het 210-jarig Peugeot jubileum.

Dertien online films over de Peugeot hoogtepunten

In september en oktober wordt een redactionele strategie uitgerold voor social media, waarbij online dertien films over de grootste historische momenten van het merk worden gepresenteerd. Dat zijn de introductie van de Peugeot 205, Le Mans 1993, Peugeot in het WRC, de medewerkers, de Peugeot e-Legend Concept, Pikes Peak, de Charlatans bij de Indy 500, de Peugeot 404, Armand Peugeot, de Peugeot Type 1, de Peugeot 401 Eclipse, de zes COTY-awards en de Dakar Rally.

Digitale jubileumevenementen

In september werden twee digitale evenementen georganiseerd rondom het jubileum:

  • Op 24 september werd in de ochtend een digitaal persevenement gehouden, met in de middag een digitaal evenement voor het dealernetwerk.
  • Op 26 september, de datum van het 210-jarig jubileum, werd een digitaal evenement gehouden dat is gericht op de social media. Het werd uitgezonden via het Twitter-, Instagram-, Facebook- en LinkedIn-platform van het merk. Het bood de perfecte kans om een exclusieve film te presenteren over de ‘helden’ uit de historie van Peugeot, die het merk maakten tot wat het nu is.

Museumbezoek voor € 1

Van 1 september tot en met 30 oktober kost een bezoek aan het Musée de l’Aventure Peugeot in Sochoaux slechts € 1.

Speciale lifestyle-producten

Vanaf halverwege september zijn in de collectie van Peugeot lifestyle-producten speciale producten voor het 210-jarig jubileum te vinden. Deze ‘Since 1810’ collectie is gemaakt voor de fans en voorzien van het witte logo op een zwarte achtergrond. Het is een tijdloze collectie, die bestaat uit keukengerei zoals een pepermolen, maar ook kleding en een box met twee miniaturen van iconische Peugeot modellen. Voor dealers zijn er ‘goodies’ met ‘210 Years’ opschrift, bedoeld voor hun klanten (sleutelhanger, canvastas) en eveneens voorzien van het trotse zwarte logo op een witte achtergrond.

Oudste nog actieve motorfietsfabrikant

Vanaf 28 september zal op het Instagram-account van Peugeot Motorcycles de meest iconische tweewieler worden gekozen uit een selectie van twaalf historische en meer recente modellen. Peugeot begon in 1889 zijn activiteiten op gebied van motorfietsen en is daarmee ook het oudste nog bestaande merk van gemotoriseerde twee- en driewielers. Enkele van de belangrijkste innovaties zijn:

  • 1982: eerste scooter met plastic kuip in Europa.
  • 1996: eerste elektrische scooter in serieproductie, de Scoot’Elec.
  • 2003: eerste 125cc-scooter met ABS, de Elystar 125.