- Standaard uitgerust met Citroën Advanced Comfort®-wielophanging, als aanvulling op de opnieuw ontworpen Advanced Comfort-stoelen en het C-Zen Lounge interieurconcept.
- Nieuwe Citroën C3 1.2l Turbo MT6 verkrijgbaar als You en Max, prijzen vanaf € 20.690.
- Citroën C3 ook verkrijgbaar als 100% elektrische ë-C3 voor € 24.290, exclusief SEPP-subsidie van € 2.950.
- Private lease vanaf € 385 per maand (op basis van 72 maanden en 5.000 km per jaar), exclusief SEPP.
- Nieuwe Hybrid 100 volgt later: kan bijna 50% van de stadsritten in elektrische modus afleggen en komt tussen 1.2l Turbo en elektrische ë-C3 in de line-up.
Citroën opent per direct de orderboeken voor de nieuwe generatie Citroën C3 met een 1.2-liter Turbo benzinemotor. De nieuwe C3 biedt een perfectie mix van design, comfort en technologie, en dit terwijl de prijs zeer scherp blijft. De nieuwe C3, welke een handgeschakelde zesbak is, is verkrijgbaar voor € 20.690, of vanaf € 385 per maand op basis van een looptijd van 72 maanden en 5.000 kilometer per jaar. De levering van deze C3 start in de zomer van 2024. Later dit jaar volgt een Hybrid 100-variant met 48V-technologie die tot 50% van de stadsritten volledig elektrisch kan afleggen.
Nieuwe Citroën C3 in een notendop
De nieuwe Citroën C3 volgt een absoluut succesverhaal op van de vorige generatie C3. Sinds 2016 verkocht Citroën meer dan 1,5 miljoen exemplaren op de Europese markt. De nieuwe C3 bouwt voort op de sterke punten van zijn voorganger en biedt een unieke propositie in het B-segment van hatchbacks. Met zijn innovatieve, moderne en slimme ontwerp spreekt de auto een breed publiek aan. De nieuwe Citroën C3 maakt mobiliteit betaalbaar, ongeacht de gekozen aandrijflijn. Dankzij de modulariteit van het SmartCar-platform kan Citroën verschillende aandrijflijnen aanbieden op één platform, variërend van benzine en 48V hybride tot 100% elektrisch.
Bovendien biedt de nieuwe C3 ook nog een reeks aan andere USP's. Zo is de hatchback standaard voorzien van Citroën Advanced Comfort®-wielophanging met Progressive Hydraulic Cushions®, als aanvulling op de opnieuw ontworpen Advanced Comfort®-stoelen en de nieuwe C Zen Lounge-dashboardarchitectuur. Het design is minimalistisch, wat er voor zorgt dat het interieur rust en overzicht creëert. Om dit nog meer te bevorderen bevat de C3 een compact stuurwiel en heeft het Citroën Head-Up Display.
In-en uitstappen wordt nog makkelijker gemaakt door de toegenomen bodemvrijheid en hoogte t.o.v. zijn voorganger. De auto blijft bescheiden met een lengte van 4,01 meter. De compacte familie-auto is verkrijgbaar met voorzieningen die elke rit comfortabel maken. Zo kun je hierbij denken aan 3D connected navigatiesysteem met een 10-inch touchscreen, automatische airconditioning, ondersteuning van Screen Mirroring en het draadloos opladen van een telefoon.
1.2 Liter Turbo Benzine motor
De 1.2l Turbo is een driecilinder 1,2-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 74kW (100 pk) en is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Deze benzinemotor is volledig opnieuw ontworpen om de beste betrouwbaarheid en prestaties te bieden. Zo is de distributieketting volledig nieuw ontwikkeld. Daarnaast legt de Citroën C3 in 10,7 seconden een sprint van 0 naar 100 km/u af en heeft een topsnelheid tot wel 183 km/u. Bovendien biedt de compacte hatchback een voordeel door zijn lage gewicht. Met een kentekengewicht van 1.126 kilogram valt de wegenbelasting erg gunstig uit. Deze motorvariant heeft een geremd trekgewicht van 600 kilogram en een kogeldruk van 61 kilogram. In de gemengde WLTP-cyclus bereikt de C3 1.2l Turbo een gecombineerde emissie van 127-128 gr CO2/km (onder voorbehoud van homologatie).
Nieuwe Hybrid 100-Aandrijflijn
Later in 2024 breidt Citroën de motoren line-up van nde nieuwe C3 uit met een nieuwe Hybrid 100-aandrijflijn, uitgerust met 48V-technologie. Deze compacte, lichtgewicht en goed betaalbare oplossing is ideaal voor stadsgebruik. Hierbij kan de C3 tot wel 50% van de ritten volledig elektrisch afleggen zonder tussendoor opladen. De hybride aandrijflijn zorgt voor zorgeloos rijden en maakt het mogelijk om milieuzones te betreden.
De Hybrid 100 combineert de voordelen van benzine- en elektrische aandrijving met twee motoren die automatisch en zonder tussenkomst van de bestuurder samenwerken of afzonderlijk opereren. De hybride 48V-technologie omvat een 48V lithium-ion betterij die tijdens bepaalde bepaalde rijfasen wordt opgeladen, een geheel nieuwe 3-cilinder benzinemotor van 100pk welke speciaal ontworpen is voor hybride toepassingen. Hiernaast bevat hij een nieuwe geëlektrificeerde ë-DCS6 versnellingsbak met dubbele koppeling. In deze zesbak is een elektromotor van 21kW (28 pk() en 55 Nm geïntegreerd, geproduceerd in Frankrijk. Dit is gedaan om ruimt en gewicht te besparen. Het resultaat is meer rijgenot en tegelijkertijd een verlaging van het brandstofgebruik en de uitstoot met bijna 10% in vergelijking met een equivalent model met alleen een benzinemotor.
In de praktijk biedt de Hybrid 100 een soepele rijstijl met dank aan een systeemkoppel van 205 Nm (55Nm voor de elektromotor) ook bij lagere toerentallen voldoende trekkracht. Bij harde acceleraties biedt de elektromotor een extra vermogen van 9kW (circa 12 pk) voor meer prestatie. In de gecombineerde WLTP-cyclus realiseert de Hybrid 100-aandrijflijn een CO2-emissie van 117 gr/km.
Kwalitatieve comfortervaring
Citroën tilt comfort naar een heel nieuw niveau met de nieuwe technologieën in de nieuwe generatie C3.
Citroën Advanced Comfort®-vering: Op alle versies van de C3 biedt Citroën standaard zijn exclusieve Citroën Advanced Comfort®-vering aan. Dit systeem maakt gebruik van Progressive Hydraulic Cushions® om een uniek gevoel van comfort te creëren. Deze progressieve hydraulische bump stops werken samen met de schokdempers en vering en vervangen de mechanische stops die doorgaans gebruikt worden. Het geprezen systeem werkt in twee fasen. Bij lichte compressie of decompressie regelen de veer en schokdemper samen de verticale bewegingen, zonder hulp van de hydraulische dempers. Bij een grote impact werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische dempers om de carrosseriebewegingen geleidelijk af te remmen en schokken aan het einde van het veerbereik te absorberen. Dit staat in een lijn met een mechanische demper die energie absorbeert en vervolgens een deel ervan als schok teruggeeft.
Advanced Comfort®-stoelen (standaard op de ‘Max’-uitvoering): De Citroën Advanced Comfort®-stoelen maken een uitmuntende aanvulling op de comfortabele wielophanging. Het gebruiksvriendelijke ontwerp van de comfortstoelen is verder verbeterd voor meer steun aan het lichaam. In de stoelen zit 10 mm meer schuim om gelijk het gevoel van zachtheid en comfort te geven. Hierbij zit je de hele rit comfortabel.
C-Zen Lounge Concept: Het volledig nieuwe C-Zen Lounge-interieurconcept biedt naast meer comfort, ook een verfrissende kijk op het traditionele dashboard. In de C-Zen Lounge kunnen de bestuurder en de voorpassagier genieten van uitstekend zicht door de grote voorruit, en door het vlakke dashboard die zich visueel over de gehele breedte van de auto uitstrekt. Het dashboard is verdeeld in twee niveaus, met de technische elementen op het bovenste niveau en met stof bekleed 'Sofa Design-stijl' gedeelte eronder. Het ontbreken van een instrumentencluster is wel iets wat direct opvalt.
De nieuwe C3 maakt gebruik van een Head-Up Display dat de nodige voertuiginformatie reflecteert op een glanzend zwart paneel tussen de bovenkant van het dashboard en de onderkant van de voorruit. het laat alleen essentiële informatie zien zodat de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden. Deze intelligente oplossing voorkomt gedupliceerde informatie, zoals vaak het geval is met een Head-Up Display-systeem en een instrumentencluster. Om het zicht op het Head-Up Display niet te verhinderen is het stuurwiel compacter en in de hoogte en diepte verstelbaar.
Connectiviteit
Infotainment is van groot belang voor Citroën. De keuzes op dit gebied zijn allemaal gericht op het gebruiksgemak voor de inzittenden en snelle toegang tot intelligente, nuttige functies om connectief te leven voor de inzittenden. Elke versie van de C3 beschikt over intuïtieve bedieningselementen op het stuurwiel, met onder meer een Home-knop voor een gemakkelijke bediening van het infotainmentsysteem. Het systeem is leverbaar in twee niveaus:
- The Smartphone Station: Hiermee is de 'You' uitvoering standaard uitgerust. Het is een ingebouwde smartphonehouder die de mobiele telefoon kan verbinden met de auto. Met behulp van NFC (Near Field Communication) start automatisch een speciale nieuwe app waarmee eigenaren hun apparaat kunnen gebruiken om snelkoppelingen te maken naar navigatie-, telefoon-, radio- en muziekapp-services. In de nieuwe C3 zorgen de slimme stuurbedieningselementen ervoor dat de bestuur te allen tijde zijn handen aan het stuur kan houden. De 'Home'-knop maakt het gemakkelijk om terug te gaan naar de startpagina van de app.
- 3D navigatie op 10,25-inch touchscreen: Het navigatiesysteem met 10,25" kleuren touchscreen is standaard op de 'Max'-uitvoering. Het centrale, gebruiksvriendelijke ontworpen 10,25-inch kleurendisplay maakt handig gebruik van een smartphone-geïnspireerde widget-architectuur om toegang te bieden via virtuele snelkoppelingen naar essentiële navigatie-, telefoon-, radio-, app- en mediafuncties. Draadloze WiFi-mogelijkheid maakt smartphone-mirroring en Apple CarPlay en Android Auto mogelijk.
Om van Connected Services-abonnementen optimaal gebruik te kunnen maken, zijn er twee niveaus beschikbaar. Zo kun je gebruik maken van het MyCitroën-account via internet of de MyCitroën App:
- 'Connect One' is gratis en geeft direct toegang tot e-Call en Citroën Assistance, telemaintenance-services en een digitale handleiding.
- Tegen een geringe maandelijkse vergoeding na een gratis proefperiode van één jaar voegt 'Connect Plus' realtime verkeersinformatie voor de meest optimale route toe aan elke rit; alternatieve routes worden voorgesteld op basis van voorspelde verkeersstromen en files of congestie. Ook geeft het systeem stadsinformatie weer in 3D (gratis gedurende drie jaar).
Twee Volmaakte Uitvoeringen
Citroën heeft als ambitie om de auto-ervaring te vereenvoudigen. Zo kunnen klanten op de website ontdekken dat de nieuwe Citroën C3 beschikbaar is in twee complete uitvoeringen: You en Max.
Citroën C3 You
De You-uitvoering, de instapversie van de C3, wordt geleverd met een welgestelde standaarduitrusting. Deze uitvoering bevat onder andere LED-koplampen, Citroën Advanced Comfort® Suspension, Active Safety Brake (noodremsysteem), nieuw Citroën Head-Up Display-systeem, ‘Smartphone Station' voor infotainment, elektrisch bedienbare buitenspiegels, automatische verlichting, parkeersensoren achter, achterklepspoiler, een snelheidsbegrenzer, handmatige airconditioning en 6 airbags.
Citroën C3 Max
Het topmodel is de Max-uitvoering. Deze uitvoering heeft naast de two-tone lak met contrasterend dak en decoratieve dakrials en skidplates vóór en achter, ook 17-inch diamantgeslepen lichtmetalen wielen, een 10,25 inch kleurendisplay met touchscreen met de nieuwste generatie 3D-navigatie en smartphone-mirroring. Verder bevat de Max-uitvoering een scala aan andere opties: Citroën Advanced Comfort® Seats met Metropolitan Grey TEP/stoffen stoelbekleding, een in 60/40-verhouding neerklapbare achterbank, automatische airconditioning, draadloos opladen, achteruitrijcamera, automatische ruitenwissers, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels, automatische dimmende achteruitkijkspiegel, elektrische ramen achter en een grootlichtassistent.
Diverse kleuren
De compleet nieuwe Citroën C3 is te verkrijgen in veel aansprekende kleuren. Hij is verkrijgbaar in Polar White, Monte Carlo Blue, Bright Blue, Elixir Red, Mercury Grey en Perla Nera Black. De contrasterende dakkleur, welke typisch Citroën is, wordt aangeboden in zwart of wit als standaarduitrusting op de Max-uitvoering. Hierbij volgt de scheiding op de C-stijl keurig de scherpe lijn in het plaatwerk.
Ook te verkrijgen als ë-C3!
De nieuwe generatie C3 is er ook met een 100% elektrische aandrijflijn. De vanafprijs van deze Citroën ë-C3 start in Nederland bij € 24.290 (incl. belasting en kosten rijklaarmaken). De nieuwe Citroën ë-C3 is een keerpunt als het gaat om elektrische mobiliteit. Zo is hij niet alleen comfortabel, maar ook bijzonder goed betaalbaar. De auto is voorzien van een 4 kWh-batterij welke goed is voor een actieradius van 324 kilometer (WLTP). De batterij is snel op te laden met dank aan een 3-fasen 11 kW-boordlader (optie) en een DC-snellaadvermogen tot 100 kW. Met snelladen kost opladen van 20 tot 80% slechts 26 minuten tijd. De Citroën ë-C3 mag maximaal 600 kilogram (geremd) trekken. Dankzij een trekhaak met een kogeldruk van 61 kilogram is het geen enkel probleem om twee e-bikes op een fietsendrager mee te nemen.