Bent u wel eens een bestelwagen tegengekomen met twee voorkanten? Nee? Dan heeft u de Citroën Jumper Back to Back nog niet gezien! Hoewel dit unieke voertuig misschien op een grap lijkt, is het ontworpen met een serieus doel: het leven van carrosseriebouwers vereenvoudigen.
Maar waarom?
Het geheim achter de Citroën Jumper Back to back ligt in zijn flexibiliteit en kostenbesparing. In plaats van een traditionele bestelwagen met een achterkant, bestaat deze variant uit twee voorhelften zonder achterwielen. Deze dubbelcabine wordt vaak gebruikt als basis voor speciale ombouwen, zoals paardentransporters, campers en ambulances. Het ontbreken van de achterkant betekent minder werk, minder materiaal en minder transportkosten voor Citroën.
Hoe werkt het in de praktijk?
Hoewel de Citroën Jumper Back to Back een innovatief concept is, is hij niet bedoeld voor de gemiddelde consument. Deze 'twee-eenheid' is speciaal ontworpen voor gespecialiseerde bedrijven die de bestelwagens omtoveren tot unieke voertuigen. Door de twee helften met elkaar te verbinden, kunnen ze deze gemakkelijk vervoeren en demonteren. Omdat de Jumper Back to Back niet voldoet aan de wettelijke eisen voor personenvervoer op de openbare weg, zo ontbreken de mistachterlichten en de remlichten, wordt hij uitsluitend gebruikt voor transport en montage op locatie.