Citroën onthult de nieuwe elektrische Citroën ë-C4 X
Citroën onthult de volledig nieuwe C4 X en volledig elektrische ë-C4 X. Met een uniek en elegant design bieden ze de klant een aantrekkelijk alternatief voor conventionele hatchback- en SUV-modellen in het middenklassesegment.
Net als de stijlvolle nieuwe Citroën C5 X dagen de nieuwe ë-C4 X en C4 X met hun design de traditionele opvattingen over autodesign uit. Ze bieden iets unieks: een kruising tussen het elegante silhouet van een fastback, de moderne uitstraling van een SUV en de tijdloze verfijning en ruimtelijkheid van een vierdeurs.
De nieuwe ë-C4 X en C4 X profiteren ook van de nieuwe generatie infotainment, MyCitroën Drive Plus. Het biedt de klant een uitgebreid pakket aan connectiviteit en verbonden diensten.
“Met groot plezier verwelkomen we de nieuwe ë-C4 X en C4 X-modellen. Ze zullen aanzienlijk bijdragen aan de aanwezigheid en groei van ons merk in Europa en daarbuiten”, zegt Vincent Cobée, CEO van Citroën. “Veel klanten lieten ons weten dat ze een betaalbaar, verantwoord en elegant alternatief zochten voor de vele hatchbacks en SUV’s in de middenklasse. Dit is onze beste interpretatie van die behoefte – een vooruitstrevend en onderscheidend design dat op gebied van comfort, technologie en veiligheid alles biedt dat van een Citroën wordt verwacht. Tel daarbij op de uitzonderlijke ruimtelijkheid, veelzijdigheid en niet te vergeten de volledig elektrische en emissievrije aandrijving.”
Citroën neemt bovendien een gedurfde stap: in veel Europese landen met een toonaangevende markt voor geëlektrificeerde auto’s, zoals Nederland, brengt Citroën alleen de volledig elektrische ë-C4 X op de markt. Met zijn 100 kW (136 pk) sterke elektromotor en WLTP-actieradius tot aan 360 km en een bagageruimte van liefst 510 liter is de ë-C4 ideaal voor verreweg de meeste ritten.
Voor andere markten zijn er ook schone en efficiënte verbrandingsmotoren, in de vorm van de vertrouwde PureTech turbobenzinemotoren met directe inspuiting en de BlueHDi dieselmotoren.
De nieuwe ë-C4 X en C4 X worden uitsluitend in Europa geproduceerd, bij de Stellantis Villaverde-fabriek in Madrid, Spanje. De marktintroductie start in het najaar van 2022.
Uniek en onderscheidend design
De nieuwe ë-C4 X behoort duidelijk tot de nieuwste generatie Citroën-familie, maar biedt ook iets nieuws. Hij is fris en uniek voor wie zoekt naar een stijlvol alternatief voor de vele hatchbacks en SUV’s die nu al op de markt zijn.
“De ë-C4 X onderscheidt zich van de massa. Met zijn ronde vormtaal ziet hij er onmiskenbaar uit als een Citroën, maar het silhouet is geheel anders – dynamisch en spannend”, zegt Pierre Leclerq, Design Director bij Citroën. “We wilden lengte toevoegen zodat de passagiers achterin extra comfortabel zitten. Ook wilden we een grote bagageruimte voor de praktisch ingestelde klanten, maar zonder dat de auto daar vierkant of lomp van wordt. We hebben de auto zo langgerekt mogelijk gemaakt, zodat de fastback-daklijn naadloos kan overgaan in de bagageklep en zich visueel uitstrekt tot aan de achterbumper. Door de grotere rijhoogte en de robuuste panelen rondom de auto wordt de lengte verborgen en lijkt hij ook bij stilstand op een sportieve manier vooruit te bewegen”.
Met een lengte van 4.600 mm past de nieuwe ë-C4 X precies tussen de C4 (4.360 mm lang) en de C5 X (4.800 mm lang) in het Citroën-aanbod. De wielbasis van 2.670 mm is gelijk aan de reguliere C4, aangezien beide modellen worden gebouwd op het CMP-platform.
De luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,29 Cw is te danken aan de geoptimaliseerde daklijn en komt ook direct de actieradius ten goede. De volledig elektrische ë-C4 X haalt dan ook een WLTP-actieradius tot aan 360 km.
Van opzij bekeken vormt de dynamische daklijn een naadloze lijn van bovenaan de voorruit tot aan de bagageklep. Het is een fastback-silhouet dat visueel stevig in zijn schoenen staat, in plaats van plomp zoals bij veel andere crossover-modellen. De korte overhang achter verbergt op een slimme manier de lengte, die bijdraagt aan de ruime 510 liter aan bagageruimte.
De bagegeklep heeft een ongecompliceerde vormgeving, met subtiele vouwen, een vloeiend geïntegreerde spoiler bovenaan en een centraal geplaatst Citroën-opschrift. Het oppervlak van de klep leunt iets naar de voorzijde van de auto en versterkt daarmee de prestigieuze uitstraling van de achterzijde en het visuele momentum van de auto.
De onderscheidende nieuwe led-achterlichten passen perfect bij de net zo opvallende koplampen en sluiten aan op de vloeiende lijnen van zowel de bagageklep als de flanken. Het lijnenspel over de flank komt in een pijlvorm samen bij het achterportier, wat het dynamische silhouet versterkt.
Centraal in de achterbumper bevindt zich de kentekenplaat en het onderste deel is ter bescherming uitgevoerd in matzwart. Hoogglans zwarte elementen zorgen voor wat extra elegantie en luchtuitstroomopeningen op de hoeken zorgen voor een robuuste uitstraling.
Grote wielen, met een diameter van 690 mm, zorgen samen met een korte overhang voor een zelfverzekerde uitstraling. De grotere rijhoogte zorgt ook voor een hogere zitpositie, die de bestuurder een zeker gevoel geeft. Matzwarte beschermdelen op de wielkastranden en dorpelbeschermers met Airbump®-panelen met gekleurde inleg versterken de robuuste uistraling en zorgen voor een gevoel van bescherming.
De voorzijde doet met zijn ronde vormen vertrouwd aan, met chromen chevrons die zich over de breedte uitstrekken en zo de koplampen met elkaar verbinden. Op hun beurt zijn de koplampen in twee lagen opgedeeld en voorzien van Citroën LED Vision-lichttechnologie. Dat geeft de auto niet alleen een hightech uitstraling, maar zorgt ook voor maximaal zicht in het donker. De hoge, horizontale motorkap valt op door oppervlakken met subtiele holle welvingen.
Het matzwarte onderste deel van de voorbumper sluit aan op de beschermende panelen aan de zij- en achterkant van de auto. De roosters van de luchtinlaten hebben een ‘macro-chevron’-patroon, vergelijkbaar met dat van de 19-19 Concept. Naast de hexagonale onderste grille bevinden zich mistlampen met opvallende omlijsting, met inserts die qua kleur zijn afgestemd op de Airbumps® op de portieren.
Een nieuwe generatie connectiviteit: My Citroën drive plus
De nieuwe Citroën ë-C4 X is dankzij het volledig nieuwe My Citroën Drive Plus-infotainment, zoals recent geïntroduceerd met de Citroën C5 X, voorzien van de nieuwste generatie connectiviteit. De zeer intuïtieve nieuwe interface wordt weergegeven op een 10-inch HD-scherm en is volledig naar wens aan te passen door middel van ‘widgets’. Net als bij smartphones en tablets zijn widgets een manier om op het touchscreen de inhoud van apps te bekijken zonder ze te hoeven openen.
De nieuwe interface is ook te bedienen met spraak, een digitale assistent die met het commando “Hallo Citroën” opgeroepen kan worden. Het systeem begrijpt wat je zegt, beantwoordt vragen en geeft zelf ook gesproken aanwijzingen. De spraakherkenning werkt in twintig talen, geeft visuele feedback en is ook te gebruiken voor het bedienen van systemen als klimaatcontrole, audio, media en een verbonden telefoon of andere via spraak te bedienen apparaten.
Advanced Profile Management zorgt ervoor dat het systeem tot acht profielen kan opslaan. Aan ieder profiel zijn maximaal twee smartphones te koppelen en het systeem herkent deze smartphones draadloos bij het instappen. Er is ook een Over-The-Air Map Update-dienst via TomTom, waarmee navigatiekaarten automatisch maandelijks worden geüpdatet. De dienst is de eerste drie jaar gratis.
Standaard is de ë-C4 X voorzien van vier USB-poorten voor het opladen van smartphones of tablets. Er zitten twee aansluitingen onderin de middenconsole en twee in de middenconsole achterin. In beide gevallen is zowel een USB-A- als USB-C-aansluiting aanwezig.
Connectiviteit
Voor nog meer comfort en veiligheid is een pakket Citroën Connect Services beschikbaar als aanvulling op My Citroën Drive Plus.
My Citroën maakt het mogelijk om via een gekoppelde smartphone de status van de batterij te checken en de nog beschikbare actieradius te bekijken. Tevens is een laadsessie te plannen en het laadproces te volgen. Met de smartphone is ook het interieur voor te verwarmen of te koelen voordat de rit begint.
My Citroën Assist zorgt voor extra gemoedsrust met gratis noodoproepen met geolocatie en een hulpdienst die 24/7 bereikbaar is, zonder abonnement. Wanneer bij een ongeval de airbags worden geactiveerd, stuurt MyCitroën Assist automatisch een melding naar de dichtstbijzijnde hulpdiensten. Het systeem is ook handmatig te activeren met de rode SOS-knop in de auto. Ook kan Citroën contact opnemen met de bestuurder als een technisch euvel wordt geconstateerd of regulier onderhoud nodig is. Door op de zwarte pechhulpknop te drukken kan de bestuurder bij pech ook zelf hulp inschakelen.
My Citroën Drive biedt actuele verkeersinformatie via TomTom Traffic, inclusief interessante bestemmingen, weersinformatie en locaties van laadstations en parkeerplaatsen. Er zijn ook zicht- en hoorbare Danger Zone-meldingen. Ook is het mogelijk om routes te plannen met een weergave van de actieradius op basis van het actuele laadniveau.
My Citroën Play zorgt ervoor dat bestuurder en passagiers hun favoriete smartphone-apps onderweg veilig kunnen gebruiken. De dienst biedt draadloze connectiviteit en is geschikt voor Apple CarPlay (inclusief SIRI-spraakbediening) en Android Auto. Indien geschikt worden de apps direct op het centrale scherm weergegeven, zodat ze veilig bediend kunnen worden zonder de ogen van de weg te halen.
Rust, comfort en ruimte
In de nieuwe Citroën ë-C4 X genieten de inzittenden van een ongeëvenaard gevoel van rust, comfort en ruimte. Dat is te danken aan de veelgeprezen Citroën Advanced Comfort-uitrustingen. Vooral achterin is dat goed te merken. Er is liefst 198 mm ruimte voor de knieën, terwijl de rugleuning van de achterbank een comfortabele 27 graden achterover staat. Bovendien is de bank breed genoeg voor drie personen om comfortabel naast elkaar te zitten. In cijfers: de schouderbreedte bedraagt 1.366 mm en ter hoogte van de ellebogen is dat zelfs 1.440 mm.
“Het comfort van de passagiers achterin en het volume van de bagegeruimte zijn cruciaal voor een auto die iets unieks moet bieden. De ë-C4 X voldoet zeker aan alle verwachtingen en we zijn ervan overtuigd dat de klant het model interessant zal vinden. De auto is elegant, onderscheidend en heeft Citroëns robuuste SUV-DNA. Dan nog weet hij je te verrassen met zijn comfort achterin, dankzij de uitzonderlijke hoeveelheid ruimte en het zicht naar voren en naar buiten. Al deze punten dragen ook sterk bij aan ons veelgeprezen Advanced Comfort-programma”, zegt Laurence Hansen, Product and Strategy Director bij Citroën.
Grote bagageruimte
Met dit unieke design van de nieuwe Citroën ë-C4 X is het designteam erin geslaagd om een indrukwekkend grote bagageruimte te creëren, met een inhoud van 510 liter daadwerkelijk te benutten ruimte. Niet alleen de particulier, maar ook de zakelijke gebruiker profiteert hiervan. Denk aan taxichauffeurs of andere chauffeursdiensten. Het feit dat alle bagage is geïsoleerd van het interieur draagt dan verder bij aan de ‘limousinebeleving’ van de passagiers achterin.
De bagageruimte is toegankelijk via een brede en hoge opening. De vlakke laadvloer heeft een maximale breedte van 1.010 mm tussen de wielkasten en is maximaal 1.079 mm lang. Het in en uit de bagageruimte tillen van grote of zware bagage is gemakkelijk dankzij de tildrempel van 745 mm boven de grond en 164 mm boven de bodem van de bagageruimte. De afstand tussen onder- en bovenkant van de laadopening is 445 mm en onder de hoedenplank past bagage van 565 mm hoog. De laadopening is liefst 875 mm breed en tussen de zwanenhalsscharnieren van de bagageklep neemt dat nog eens toe tot 885 mm.
Onder de vloer van de bagageruimte is nog extra opbergruimte, bijvoorbeeld voor de laadkabels. Dankzij naar voren te klappen hoofdsteunen van de achterbank en een ‘skiluik’ in het midden ervan kunnen lange objecten gemakkelijk het interieur in worden geschoven.
Citroën Advanced Comfort
De Citroën Advanced Comfort-uitrusting zorgt ervoor dat zowel bestuurder als passagiers in de nieuwe Citroën ë-C4 X genieten van een comfortabele, stressvrije en kalmerende omgeving. Alles is gericht op maximaal welzijn voor alle inzittenden.
Het omvat ieder aspect van de beleving van een auto. Van het ‘rijcomfort’ achter het stuur tot het ‘reiscomfort’ op de andere zitplaatsen. Van ‘gebruikscomfort’ zoals bedieningsgemak van functies en het goed kunnen bereiken en gebruiken van de bagageruimte en opbergvakken tot ‘comfort voor de geest’ dankzij een kalme en ontspannen sfeer voor alle inzittenden.
Dan zijn er ook nog de exclusieve Advanced Comfort Seats in de nieuwe ë-C4 X. Ze zijn breed en uitnodigend en voorzien van een speciaal schuim dat 15 mm dikker is dan gebruikelijk. Ook bieden de stoelen een unieke mate van ondersteuning. Het voelt als zitten in een fijne fauteuil, geïsoleerd van de geluiden en bewegingen van het oneffen wegdek eronder. In de kern van de stoelen zorgt schuim met een hoge dichtheid voor optimaal comfort op lange ritten, zonder dat de stoelen in de loop der jaren inzakken.
Zeker op lange reizen is goede ondersteuning van het lichaam belangrijk. Daarom hebben de brede rugleuningen van de voorstoelen verstevigde ondersteuning, lendensteunen, hoogteverstelling en voor de bestuurder desgewenst ook elektrische verstelling.
De ruime achterbank is naar wens verwarmbaar, net als de voorstoelen die optioneel beschikken over een massagefunctie. De nieuwe ë-C4 X is leverbaar met luxueuze, zacht aanvoelende grijze Alcantara-bekleding die het gevoel van warmte, comfort en kwaliteit in het interieur versterkt.
Progressive Hydraulic Cushions
Onzichtbaar voor de inzittenden, maar onmisbaar voor het rijcomfort is het onderstel met innovatieve en exclusieve Progressive Hydraulic Cushions®. In plaats van één mechanisch aanslagpunt werken bij dit systeem per wiel twee progressieve hydraulische aanslagpunten samen met de schokdemper en vering. Er is een aanslagpunt voor de compressie en een voor de decompressie (terugslag).
Afhankelijk van de belasting werkt het onderstel in twee fasen. Bij lichte veerbewegingen houden de veer en schokdemper samen de verticale bewegingen in bedwang, zonder hulp van de aanslagpunten. Wel zorgen de hydraulische aanslagpunten ervoor dat de ingenieurs van Citroën meer vrijheid hebben bij het afstellen van het onderstel. Zo ontstond het ‘magische vliegendetapijteffect’ waar het merk om geroemd wordt. Zelfs op ongelijke ondergrond lijkt de auto voort te glijden.
Bij zware belasting werken de veer en schokdemper samen met de hydraulische aanslagpunten om de bewegingen geleidelijk te verminderen en zo schokken aan het eind van de veerweg te voorkomen. Waar een mechanisch aanslagpunt de energie opvangt en dan als een schok teruggeeft, vangt de hydraulische stop de energie op en leidt die weg.
De perfecte temperatuur
Een belangrijk onderdeel van het comfort aan boord is het interieurklimaat. Om ervoor te zorgen dat alle inzittenden zich zelfs onder extreme omstandigheden comfortabel voelen is een uitgebreid klimaatbeheersingspakket leverbaar. Dit omvat een gemakkelijk te bedienen tweezone automatische klimaatcontrole, verwarmbare voorstoelen en achterbank, een verwarmbare voorruit en een verwarmbaar stuurwiel. Met behulp van luchtuitstroomopeningen in de middenconsole achterin kunnen ook de passagiers op de achterbank de luchtstromen aanpassen.
Licht en kalmte
Licht en ambiance maken iedere reis met de ë-C4 X nog fijner, met een nadruk op het creëeren van een kalme, positieve atmosfeer met warme materialen en grote glasoppervlakken. Lichte hemelbekleding en bekleding op de dakstijlen zorgt voor nog meer helderheid en een warme ambiance.
Optioneel leverbaar is een groot, elektrisch bedienbaar glazen panoramadak. Dat is zo ontworpen dat de hoofdruimte achterin behouden blijft, terwijl het interieur toch baadt in licht. Is er juist teveel licht, dan biedt de zonwering uitkomst.
‘s Nachts is de sfeer aan boord net zo fijn, dankzij de led-sfeerverlichting op het digitale instrumentenpaneel. Die is qua kleur afgestemd op de witte verlichting van de bedieningstoetsen op het dashboard en de interieurverlichting voor- en achterin.
Overal slimme opbergmogelijkheden
Om aan alle verwachtingen te voldoen heeft Citroën extra aandacht besteed aan het maximaliseren van de opbergruimte aan boord van de nieuwe ë-C4 X. Er zijn maximaal zestien open of afgesloten opbergmogelijkheden, met in totaal 39 liter aan opbergruimte. Alle zijn ontworpen voor maximaal praktisch gebruiksgemak.
Voorin bevindt zich de Smart Pad Support™, een uitklapbare tablethouder die in het dashboard is geïntegreerd. Het is stevig, veilig en functioneel en zorgt ervoor dat de passagier voorin zich onderweg optimaal kan vermaken. Daaronder zit de Dashboard Tray, een grote lade die zacht opent en sluit. Dankzij een speciaal antislipoppervlak zijn daar ook waardevolle en breekbare spullen veilig in op te bergen. Het grote handschoenenkastje onder de Dashboard Tray opent en sluit eveneens met zachte bewegingen.
De middenconsole is hoog en breed en ontworpen voor maximale opbergruimte in het gebied ervoor. Een antislip scheidingsflap zorgt ervoor dat spullen buiten het zicht zijn opgeborgen, of juist binnen snel handbereik erbovenop.
Daarboven bevindt zich een open vak voor het draadloos opladen van smartphones. Daar zijn ook twee USB-aansluitingen te vinden, waarvan één een USB-C. Voor de transmissieschakelaar zit een opbergvakje voor kleine spullen. Er is ook een groot centraal opbergvak met schuifklep, met daaronder twee bekerhouders. Tot slot is er veel opbergruimte onder de centrale, verschuifbare armsteun.
Achterin kunnen de passagiers onstpannen of werken, terwijl ze beschikken over bekerhouders en een opbergruimte voor bijvoorbeeld pennen in de centrale, opklapbare armsteun. Achterop de voorstoelen zitten handige opbergvakken voor documenten en alle portieren hebben brede en diepe opbergvakken.
Nieuwe ë-C4 X: volledig elektrische kalmte met een uniek design
De Citroën ë-C4 X is een uniek aanbod in zijn segment. Niet alleen is hij de enige auto die de elegantie van een fastback combineert met op SUV’s geïnspireerde stoere designkenmerken en de finesse van een vierdeurs, hij is ook de enige die dit combineert met de stilte en kalmte van een volledig elektrische aandrijving en dat ook nog voor een betaalbare prijs.
In veel Europese landen – de Baltische staten, België, Duitsland, Luxemburg, Nederland, Oostenrijk, Portugal, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk – wordt alleen de nieuwe ë-C4 X geleverd. In de overige Europese markten en in het Midden-Oosten/Afrika wordt naast de ë-C4 X ook de C4 X met benzine- en dieselmotoren geleverd.
Zowel voor de bestuurder als passagiers is de vrijwel geruisloze en vloeiende aandrijving van de auto een welkome verlichting. Het innovatieve onderstel, de zachte Advanced Comfort Seats en de ergnomie en het gebruiksgemak van de verschillende bedieningselementen sluiten daar perfect op aan. Daarnaast zijn er ook op afstand bedienbare diensten rondom elektrisch rijden, voor extra gemoedsrust. Tot slot vallen ook de onderhoudskosten lager uit.
Emissievrij met vermogen en actieradius
Dankzij de vloeiende, aerodynamische vorm en de efficiënte aandrijving heeft de nieuwe ë-C4 X een volledig elektrische actieradius van een indrukwekkende 360 km (WLTP). De 100 kW (136 pk) sterke aandrijflijn zorgt onder alle omstandigheden voor een energieke acceleratie, met een direct beschikbaar koppel van 260 Nm. De sprint van 0-100 km/u duurt in Sport-modus 9,5 seconden en de topsnelheid ligt op 150 km/u. Er zijn drie rijmodi – Eco, Normal en Sport – te selecteren via de knop op de middenconsole.
Regeneratief remmen zorgt ervoor dat de 50 kWh/400V lithium-ion-batterij ook tijdens het rijden wordt opgeladen met energie die normaal gesproken tijdens het remmen verloren gaat. Op deze manier is het ook mogelijk om af te remmen zonder het rempedaal te hoeven gebruiken. Ook fijn: de garantie op de batterij bedraagt acht jaar of 160.000 km. Binnen die periode of afstand blijft minstens 70% van de laadcapaciteit behouden.
De nieuwe ë-C4 X is ideaal voor kopers die zoeken naar emissievrije aandrijving met een praktisch bruikbare actieradius en dat in een elegante en ruime verpakking met vier portieren, als alternatief voor de vele hatchbacks en crossovers. Ook voor beroepschauffeurs is hij zeer interessant, bijvoorbeeld voor taxi- of andere chauffeursdiensten in steden met milieuzones.
Gemakkelijk en geoptimaliseerd opladen
Het opladen van de nieuwe ë-C4 X is gemakkelijk. Het kan onderweg bij openbare laadstations of thuis aan een wallbox of stopcontact. De laadtijden zijn geoptimaliseerd:
- Bij een openbaar laadstation laadt een 100 kW DC-snellader de batterij op met een indrukwekkende 10 km per minuut, waarbij de batterij in 30 minuten voor 80% is opgeladen.
- Met een 7,4 kW / 32-amp wallbox duurt volledig opladen 7,5 uur bij een eenfase-aansluiting, of slechts 5 uur bij een driefase-aansluiting en de optionele 11 kW boordlader.
- Thuis en/of incidenteel kan de batterij ook worden opgeladen aan een huishoudelijk stopcontact.
Voor extra gemak biedt Citroën een alles-in-één-oplossing voor het installeren van een wallbox thuis. Het beheren van de laadsessies is gemakkelijk en de sessies kunnen ook worden ingepland op een later moment, bijvoorbeeld om zo te profiteren van daltarieven. De laadmomenten zijn in te stellen via MyCitroën Drive Plus in de auto of via de MyCitroën App.
Ook het aansluiten van de auto is gemakkelijker dan ooit, dankzij de ergonomisch vormgegeven laadpoort. De laadkabel is op te bergen onder de vloer van de bagageruimte. Een kleurindicatie bij de laadpoort geeft informatie over het laadproces, dat ook is te volgen via de MyCitroën App.
Intuïtieve interactie
Er is een sterke connectie tussen een bestuurder en zijn elektrische auto. Daarom heeft Citroën de interactie nog eenvoudiger gemaakt, zodat elektrisch nog vertrouwder wordt.
Citroën zorgt ervoor dat alles rondom elektrisch rijden intuïtief, duidelijk en gemakkelijk is. Zo heeft de bestuurder een aangepaste weergave op het instrumentarium, met duidelijk zichtbare batterijstatus en actieradius. Ook is er keuze uit drie weergaven: vermogensmeter, energiestromen of stroomverbruik. Met die laatste weergave wordt met één blik duidelijk hoeveel extra energie het kost om bijvoorbeeld het interieur te verwarmen.
Specifieke menu’s van de boordcomputer, direct toegankelijk via een knop op de middenconsole of het 10-inch HD-touchscreen, laten de werking van het systeem zien of de instellingen voor geplande laadsessies. Tijdens het opladen toont het scherm naar wens de resterende tijd tot een volledig opgeladen batterij, de actuele actieradius of het actuele percentage batterijlading.
Geavanceerde bestuurdersassistentie
De nieuwe Citroën ë-C4 X is net als de nieuwste C4, C5 Aircross en C5 X voorzien van een indrukwekkend aantal moderne assistentie- en veiligheidstechnologieën. Tot wel twintig Citroën Advanced Driver Assistance Systems zorgen tijdens het rijden voor extra veiligheid en/of meer ontspanning tijdens de reis.
De Citroën-technologieën voor extra veiligheid zijn:
- Active Safety Brake: remt automatisch bij een dreigende aanrijding, door stilstaande en bewegende objecten te detecteren en analyseren. Het systeem herkent ook voetgangers en fietsers en werkt ook in het donker.
- Collision Risk Alert en Post Collision Safety Brake: waarschuwt de bestuurder voor een dreigende aanrijding met een voorganger, bij snelheden vanaf 30 km/u. Post Collision Safety Brake activeert automatisch na een aanrijding en voorkomt dat de auto nog iets anders raakt.
- Highway Driver Assist: voor semi-autonoom rijden niveau twee, waarbij Adaptive Cruise Control met Stop & Go en Active Lane Departure Warning met elkaar gecombineerd worden. De bestuurder kan het rijden gedeeltelijk overlaten aan de auto, maar moet wel op de weg blijven letten en het stuur vasthouden (zoals ook wettelijk verplicht is). De bestuurder kan het rijden op ieder moment weer volledig overnemen.
- Adaptive Cruise Control met Stop & Go: het systeem past de snelheid aan op de voorganger door automatisch een vooraf ingestelde veilige afstand aan te houden. Indien nodig kan het systeem de auto tot stilstand brengen en automatisch weer laten optrekken zonder dat de bestuurder rem- of gaspedaal hoeft aan te raken.
- Optioneel leverbaar: Blind Spot Monitoring System, Active Lane Departure Warning System, Coffee Break Alert, Driver Attention Alert, Intelligent Beam Headlights en Extended Traffic Sign Recognition and Recommendation.
De Citroën-technologieën voor meer comfort en ontspanning zijn:
- Head-up display in kleur: essentiële informatie voor het rijden (snelheid, navigatie-aanwijzingen, etc.) worden in kleur geprojecteerd in het blikveld van de bestuurder, zodat die zijn ogen niet van de weg hoeft te halen.
- Achteruitrijcamera met Top Rear Vision: zodra de achteruitversnelling is ingeschakeld, verschijnt op het touchscreen een camerabeeld van de situatie achter de auto, met gekleurde markeringen die aangeven hoe dichtbij een eventueel obstakel is. Het beeld bestaat uit een 180-gradenzicht van bovenaf.
- 360 Vision: een videohulp bij manoeuvres op lage snelheid, met een 360-gradenzicht rond de auto van bovenaf. Schakelt automatisch in als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld, of met een druk op een knop door de bestuurder.
- Optioneel leverbaar: Keyless Entry & Start, Park Assist, Hill Start Assist, statische bochtverlichting, automatische elektronische parkeer-/handrem en parkeersensoren aan de zijkant.