Citroën vereenvoudigt modellenaanbod voor betere klantbeleving.
Citroën vereenvoudigt vanaf september 2023 haar modelaanbod om het aankoopproces te vergemakkelijken, de levertijden te verbeteren en aantrekkelijkere prijzen te hanteren. Ze beperken zich tot drie uitrustingsniveaus per model, elk met maximaal vijf optiepakketten: YOU, PLUS en MAX.
Met herziene uitrustingsniveaus en duidelijk gedefinieerde optiepakketten streeft Citroën naar een gebruiksvriendelijker aankoopproces en biedt het merk geschikte mobiliteitsoplossingen voor elke klant, vaak tegen gunstigere prijzen. Het verminderen van de diversiteit in het aanbod, gebaseerd op een compacter assortiment, zal tevens leiden tot snellere levertijden.
Deze aanpak sluit volledig aan bij de veranderende consumentengewoonten, met name de digitalisering, en weerspiegelt de ambitie van Citroën om wereldwijd een eerlijker en evenwichtiger prijsbeleid te voeren.
De nieuwe, gestroomlijnde line-up, bestaande uit de uitrustingsniveaus YOU, PLUS en MAX, vervangt de vijf voorgaande niveaus. Deze aanpassingen maken het aanbod begrijpelijker voor klanten en resulteren in gunstigere prijzen, zoals te zien is in de onderstaande tabel met de nieuwe instapprijzen.
Model | Huidige prijs | Prijs per september |
C3 | € 19.990 | € 18.400 |
C3 Aircross | € 31.150 | € 27.400 |
C4 | € 31.710 | € 29.400 |
ë-C4 | € 40.140 | € 37.830 |
C4 X | € 32.560 | € 29.450 |
ë-C4 X | € 40.990 | € 38.680 |
C5 Aircross | € 39.870 | € 37.900 |
C5 X | € 47.220 | € 46.400 |
Nieuwe line-up
Citroën introduceert een consistente benadering in hun nieuwe line-up, met een sterke focus op stijl en comfort als kernkenmerken voor alle modellen. Bijvoorbeeld, het YOU-uitrustingsniveau voor de C4 en C4 X biedt direct toegang tot het typische Citroën-comfort, inclusief Progressive Hydraulic Cushions-vering, geavanceerde connectiviteit, een 10-inch touchscreen, Apple CarPlay / Android Auto en parkeersensoren achteraan. Het PLUS-uitrustingsniveau versterkt de Citroën-beleving met Citroën Advanced Comfort-stoelen, een achteruitrijcamera en 18-inch lichtmetalen velgen. Voor nog meer luxe is er de MAX-versie, die extra functies zoals handsfree toegang, live feed-navigatiesysteem, head-up display en adaptieve cruise control met Stop & Go-functie toevoegt. Stijlvolle details zoals getinte achterruiten en 18-inch lichtmetalen velgen met diamond-cut afwerking zijn ook beschikbaar.
Citroën beperkt het aantal optiepakketten tot maximaal vijf per uitrustingsniveau. De keuze van carrosseriekleur blijft onafhankelijk van versies en optiepakketten. Specifiek voor de C4 en C4 X zijn er pakketten voor tech-liefhebbers, met draadloos opladen van smartphones, 360° zicht voor parkeren, en autonoom niveau 2 rijden met Highway Driver Assist. Daarnaast is er een pakket voor klanten in koude regio's, met stoel- en stuurverwarming.
Limited editions blijven beschikbaar binnen deze nieuwe structuur.
Verbeterde klantervaring
Citroën streeft naar een verbeterde klantenervaring door hun productlijn te vernieuwen, wat tegelijkertijd leidt tot kostenbesparing en kortere levertijden. Dit initiatief is gebaseerd op het luisteren naar de wensen van klanten, waarbij het Citroën Advisor-programma een transparant platform biedt voor klantfeedback over producten, verkooppunten en services.
De vereenvoudiging van het assortiment sluit aan bij moderne consumententrends, vooral in de digitale sfeer, waar websites als het eerste informatiebron fungeren bij het zoeken naar nieuwe modellen. Het nieuwe Citroën-gamma is ontworpen om beknopte en duidelijke informatie te bieden, en het opent de deur naar nieuwe marketingkanalen, zoals online verkoop.
De reductie in diversiteit optimaliseert de productie, vereenvoudigt voorraadbeheer en verbetert kostenbeheersing. Voor klanten vertaalt dit zich in juist geprijsde voertuigen en kortere wachttijden. Citroën zet zich in voor een eerlijk prijsbeleid en zal de komende maanden een prijsbeleid implementeren dat de onvoorspelbaarheid van promoties vermindert, ten gunste van meer transparante en aantrekkelijke prijzen in alle verkoopkanalen.
Contact:
Mirco Rácz
Public relations
mirco.racz@stellantis.com