De hightech geheimen achter het nieuwe merkembleem van de Peugeot 308

Als een nieuw wapenschild met de kop van een leeuw: het nieuwe merkembleem in de grille van de nieuwe PEUGEOT 308 is een kruising van de nieuwste technologie en de inspiratie van de designers van PEUGEOT. Het is niet alleen een kenmerkend element aan de voorzijde van het nieuwe model, maar dekt ook de radar af die informatie levert aan de talrijke assistentiesystemen die voor de PEUGEOT 308 beschikbaar zijn. Het geheim? Het embleem is voorzien van een dunne laag indium. Dit is een supergeleidend metaal dat de radargolven niet verstoort. Bovendien oogt het als chroom en is het gelakt voor een optimale bescherming tegen corrosie

De nieuwe PEUGEOT 308 is als eerste model voorzien van het nieuwe merkembleem dat PEUGEOT in februari 2021 presenteerde. Het komt extra mooi tot uiting dankzij de vormgeving van de grille, met het specifieke patroon van verchroomde elementen die het oog naar het centrale embleem leidt. Deze krachtige combinatie van grille en embleem vormt het nieuwe familiegezicht van PEUGEOT en symboliseert de ontwikkeling van het merk naar een hoger niveau in de markt.

De kentekenplaat heeft een nieuwe plek, lager in de voorbumper, zodat de nieuwe grille en het nieuwe embleem optimaal tot hun recht komen. En aangezien de radar voor de assistentiesystemen is verscholen achter het embleem, verstoort die het fraaie design van de nieuwe grille niet.

Het design van het nieuwe embleem van de nieuwe PEUGEOT 308.

Het nieuwe PEUGEOT-embleem is er voor de nieuwe 308 in twee versies. Die zien er exact hetzelfde uit, maar wijken in technisch opzicht van elkaar af. De ene versie is te vinden op de Active Pack Business-versies. De andere, nog innovatievere versie is voorbehouden aan de uitvoeringen Allure en GT met de radar voor de rijassistentiesystemen.

Om de assistentiesystemen perfect te laten functioneren, mogen de radargolven niet worden verstoord. Het design van het nieuwe embleem dat de radar achter de grille afdekt, is daarom compleet nieuw ontwikkeld door de ingenieurs van PEUGEOT, die daarbij rekening hielden met:

  • de dikte van het oppervlak van het embleem die overal exact gelijk moet zijn.
  • de componenten die geen enkele fractie metaal mogen bevatten.

Ontdek de nieuwe 308

De productie van het nieuwe embleem voor de PEUGEOT 308 verloopt in diverse stappen:

  • Eerst wordt het gladde frontpaneel van constante dikte vervaardigd van spuitgiet-polycarbonaat.
  • Vervolgens wordt een achterpaneel vervaardigd uit indium. Dit zeldzame materiaal is specifiek voor het embleem op de modellen met radar. Indium is immers het enige metaal dat voldoet aan de technische eisen en de radargolven niet verstoort.
  • Laserschrapen: om de leeuw in het nieuwe embleem te laten verschijnen, wordt het indiumoppervlak met een laser ‘geschraapt’, zodat de leeuw door het polycarbonaat zichtbaar wordt.
  • Vervolgens wordt de achterzijde van het embleem zwart gelakt, als achtergrond voor het embleem.
  • Daarna wordt een beschermende vernislaag aan de voorzijde aangebracht om het embleem te beschermen tegen invloeden van buitenaf, zoals steenslag, zonlicht en temperatuurwisselingen.
  • Uiteindelijk wordt het embleem aan een grondplaat gelijmd waarmee het wordt vastgeschroefd in de grille.

Met dit fabricageproces heeft PEUGEOT een primeur.

Welke rijassistentiesystemen gaan schuil achter het nieuwe embleem?

Het nieuwe PEUGEOT-embleem bedekt en beschermt de radar die toegang biedt tot de nieuwste generatie rijassistentiesystemen:

  • Adaptive Cruise Control met Stop and Go op de versies met EAT8 automatische transmissie, met de mogelijkheid om de afstand tot de voorligger vooraf in te stellen.
  • Adaptive Cruise Control met 30 km/u-functie op de handgeschakelde versies, met eveneens de mogelijkheid om de afstand tot de voorligger in te stellen.
  • Autonomous Emergency Braking helpt letsel van voetgangers en fietsers als gevolg van een aanrijding te voorkomen met behulp van radar. In stadsverkeer, bij snelheden tot 30 km/u, komt de auto volledig tot stilstand bij een dreigende aanrijding. Bij hogere snelheden wordt de impact van een aanrijding verminderd door de auto met 50 km/u af te remmen. Het systeem werkt vanaf 5 km/u tot aan de maximum snelheid en zowel overdag als ’s nachts.

De radar wordt ook geïntegreerd in het nieuwe Drive Assist 2.0-pakket, dat de volgende stap naar semi-autonoom rijden vormt. Het systeem fixeert de door de bestuurder ingestelde snelheid of neemt de geadviseerde adviessnelheid over. Het houdt een vaste tijdsinterval aan tot de voorligger, houdt rekening met de omgeving en past de snelheid daarop aan. Wanneer nodig wordt op de snelweg ook in bochten de snelheid aangepast.

Ook biedt deze nieuwe versie van Drive Assist twee aanvullende functies voor op de snelweg:

  • Semi-automatisch wisselen van rijstrook: bij snelheden tussen 70 en 180 km/u biedt het systeem de mogelijkheid om de voorligger in te halen en vraagt vervolgens of de auto ook weer moet teruggaan naar de oorspronkelijke rijstrook.
  • Proactief advies voor de maximumsnelheid: het systeem helpt de bestuurder om tijdig de juiste snelheid aan te nemen nog voordat het bord met de snelheidsbeperking gepasseerd is.

Ontdek de nieuwe 308