De nieuwe Peugeot e-308 en e-308 SW
De nieuwe Peugeot 308 en 308 SW die nu al beschikbaar zijn als geëlektrificeerde plug-in hybride, zijn vanaf 2023 ook leverbaar met 100% elektrische aandrijving. Daarmee is Peugeot de eerste Europese autofabrikant die een 100% elektrische stationwagen op de markt brengt. Beide elektrische modellen worden aangedreven door een volledig nieuw ontwikkelde elektromotor met een vermogen van 115 kW (156 pk). Afhankelijk van het uitrustingsniveau bedraagt de actieradius meer dan 400 kilometer (WLTP). Het tweevoudige aanbod is een compromisloos antwoord dat perfect aansluit op de behoeften van klanten in het C-segment. Het onderscheidende design van de PEUGEOT 308 wordt gecombineerd met het voor Peugeot kenmerkende rijplezier en toonaangevende efficiëntie met een gemiddeld energieverbruik van slechts 12,7 kWh/100 km. De nieuwe Peugeot e-308 en e-308 SW komen medio 2023 op de markt in de uitvoeringen Allure en GT.
Allure
Het design van de nieuwe Peugeot e-308 en e-308 SW is geïnspireerd op het Peugeot-DNA en op een dynamisch/chique referentiekader. De relatief lange motorkap versterkt het silhouet, de basislijnen zijn sensueel en scherp en het nieuwe merkembleem pronkt in de grille. De geoptimaliseerde voertuigarchitectuur komt de interieurruimte ten goede. De voorzijde wordt gekenmerkt door opvallende Matrix LED-koplampen en dagrijverlichting in de vorm van ‘slagtanden’, waarmee de Peugeot e-308 en e-308 SW onmiskenbaar tot de Peugeot-familie behoren.
De 100% elektrische modellen worden geleverd met speciale, nieuw ontwikkelde 18-inch aluminium wielen met een uitstekende aerodynamische efficiëntie voor geoptimaliseerde prestaties.
Excellence
De Peugeot e-308 en e-308 SW worden aangedreven door een volledig nieuw ontwikkelde elektromotor met een vermogen van 115 kW (156 pk) en 260 Nm koppel. De maximale trekkracht is vanuit stilstand direct beschikbaar. Dit resulteert in een onmiddellijke respons, evenals een nagenoeg geruisloze aandrijving zonder trillingen en (schadelijke) uitstoot. De elektromotor wordt toegevoegd aan het huidige motorengamma dat bestaat uit 132 kW (180 pk) en 162 kW (225 pk) sterke plug-in hybrides en diverse benzine-/dieselversies.
De Peugeot e-308 en e-308 SW zijn uitgerust met een versnellingsbak die de actieradius optimaliseert, met behoud van een hoog prestatieniveau en het reactievermogen dat kenmerkend is voor een auto met elektromotor.
Ook de batterij is van een nieuwe generatie. Het betreft een 54 kWh-batterij (51 kWh bruikbaar) met een nieuwe chemische samenstelling, die bestaat uit 80% nikkel, 10% mangaan en 10% kobalt. De batterij werkt op 400 volt en maakt een actieradius van meer dan 400 kilometer mogelijk (WLTP, onder voorbehoud).
Efficiency
Efficiency was een van de speerpunten bij de ontwikkeling van de nieuwe Peugeot e-308 en e-308 SW. Dankzij de inspanningen op het gebied van motor- en batterijtechnologie, aerodynamica (optimalisatie van de voor- en onderzijde), gewichtsreductie (EMP2-platform) en vermindering van wrijvingsverliezen (klasse A-banden) is een uitzonderlijk laag energieverbruik van gemiddeld 12,7 kWh/100 km bereikt, toonaangevend voor 100% elektrische auto’s in het C-segment.
Voor optimaal beheer van het energieverbruik heeft de bestuurder keuze uit de rijmodi ECO, NORMAL en SPORT, evenals een BRAKE-modus om de remkracht te versterken en terugwinning van remenergie te optimaliseren als het stroompedaal wordt losgelaten.
Standaard is een 11 kW 3-fasen AC-boordlader. Snelladen is mogelijk met een maximum vermogen van 100 kW. Hierdoor is de batterij in slechts 25 minuten van 20% tot 80% op te laden.
De Peugeot e-308 en e-308 SW zijn uitgerust met de nieuwste generatie rijassistentiesystemen die bijdragen aan het comfort en de veiligheid:
- Adaptieve cruise control met Stop & Go-functie
- Dodehoekbewaking over een extra grote afstand (75 meter)
- Rear Traffic Alert, een systeem dat waarschuwt voor gevaar tijdens het achteruitrijden
Emotion
De Peugeot e-308 en e-308 SW zijn uitgerust met de nieuwste generatie van Peugeot i-Cockpit®, te herkennen aan:
- Het compacte, verwarmbare stuurwiel, dat bijdraagt aan rijplezier en gecontroleerde wendbaarheid
- Het driedimensionale, digitale head-up display dat kan worden aangepast en geconfigureerd
- Het centrale 10-inch touchscreen
De cockpit is ontworpen met de nadruk op vakmanschap en innovatie, met volledig configureerbare virtuele i-toggles, evenals connectiviteit waaronder de nieuwste i-Connect® Advanced-technologie: een infotainmentsysteem dat de rij- en reiservaring intuïtiever en bevredigender maakt.