• FIAT CEO, Olivier Francois, heeft zojuist de volgende stappen bekend gemaakt aangaande het toekomstige productassortiment van het merk.
    De video is via deze link te zien.
  • Alle nieuwe modellen zullen een gemeenschappelijk wereldwijd platform delen, waardoor ze beschikbaar zijn voor klanten over de hele wereld.
  • FIAT zal elektrische, hybride en ICE-aandrijflijnen aanbieden om maximale relevantie voor klanten te garanderen, waar ter wereld ze ook wonen
  • De eerste auto van deze familie wordt komende juli onthuld, vervolgens volgt de komende drie jaar ieder jaar een nieuw model.

In een voortdurend veranderende wereldwijde mobiliteitsmarkt zijn er mensen die dromen van een betere toekomst en mensen die concrete stappen zetten naar een duurzamere en meer verantwoorde toekomst. FIAT bewijst dat de toekomst er al is met de onthulling van de nieuwe familie op de Panda geïnspireerde concepten.
Het eerste nieuwe product wordt volgend jaar juli onthuld, gevolgd door de lancering van elk jaar een nieuw voertuig tot 2027. De nieuwe reeks modellen is ontworpen om de straten van de wereld te veroveren en het gamma van het merk te vervolledigen. Dankzij Stellantis heeft FIAT toegang tot een nieuw wereldwijd platform, waaraan het zijn kenmerkende Italiaanse creativiteit heeft toegevoegd: een recept dat schoonheid en eenvoudige oplossingen combineert.

De nieuwe wereldwijde rol werd vandaag aangekondigd in een video - te zien via deze link - waarin Olivier Francois, CEO van FIAT en Global CMO van Stellantis, de aanstaande lanceringen van het merk uit Italië's eigen "Genève" presenteert aan de hand van een vrolijke Panda: het model dat al meer dan veertig jaar een grote rol speelt in de manier waarop wij de auto beleven. Dit symbool van Italiaanse creativiteit heeft de nieuwe concepten geïnspireerd.

Olivier Francois : “FIAT is een wereldmerk met 1,3 miljoen verkochte auto's vorig jaar en een solide leiderschap in meerdere delen van de wereld. We spelen wereldwijd en onze volgende stap is de overgang van lokale producten naar een wereldwijd aanbod waar al onze klanten overal ter wereld van kunnen profiteren. We zijn verheugd om deze blik in onze toekomst te kunnen delen; een zeer nabije toekomst, want de eerste auto zal over 4 maanden worden gepresenteerd tijdens de viering van de 125e verjaardag van het merk. Die auto zal dan elk jaar gevolgd worden door 1 nieuw model.”

De nieuwe auto's zullen dezelfde filosofie delen - Functionaliteit mag nooit bestaan zonder Fun - en dezelfde technologie - één wereldwijd platform waar nieuwe modellen kunnen worden geproduceerd op basis van lokale relevantie. Waar de nieuwe modellen ook worden gemaakt, ze kunnen overal ter wereld worden geproduceerd en overal klanten bereiken. Dankzij het unieke multi-energieplatform kunnen de volgende FIAT-modellen worden uitgerust met alle soorten aandrijflijnen (elektrisch, hybride en ICE). Bovendien zal de nieuwe familie gekenmerkt worden door een efficiënt gebruik van de ruimte in combinatie met duurzame materialen. Elk van de nieuwe modellen zal een unieke en originele interpretatie zijn van de inclusieve, toegankelijke en ingenieuze geest die het merk in staat heeft gesteld om voertuigen te creëren met modulaire interieurs, unieke looks en gedurfde persoonlijkheden.

FIAT gaat de uitdaging aan om duurzamere en betaalbare auto's te produceren met zijn "less is more"-aanpak, waarbij overbodige onderdelen worden verwijderd en vervuilende materialen zoals chroom, legeringen, leder en schuim in stoelen worden verminderd; daarnaast is er een hernieuwde focus op aerodynamische prestaties, zoals te zien is in het fastback-concept, en op de "modulariteit" die inherent is aan FIAT's Italiaanse vernuft. Dit laatste wordt bevorderd door een transversaal platform en een gedeeld gebruik van tot 80% gemeenschappelijke onderdelen, afhankelijk van de modellen - zoals het interieur - wat resulteert in een efficiëntere productie en voordelen voor de klanten, zoals betaalbaarheid en onderscheidend vermogen.

Stadsauto
Het eerste concept in de video is de nieuwe City Car. Hij is groter dan de huidige Panda, een soort "Mega-Panda", en het design is ook geïnspireerd op de geboorteplaats van het merk: het iconische Lingotto-gebouw in Turijn met zijn beroemde testbaan op het dak. De ontwerpers van FIAT lieten zich bij het creëren van de nieuwe designtaal inspireren door een aantal van de speciale kenmerken van de Lingotto: waaronder structurele lichtheid, ruimteoptimalisatie en helderheid. Ondertussen heeft de ovale vorm van de "La Pista 500"-baan op het dak zijn stempel gedrukt op enkele aspecten van het interieur van het nieuwe model: van het dashboard tot het display en de stoelen.

Bovendien legt FIAT speciale nadruk op het gebruik van duurzame materialen, waaronder gerecycled plastic en bamboe stoffen. Het merk wil ook enkele barrières voor een duurzamere mobiliteit wegnemen, zoals het makkelijker maken van in- en uitpluggen met een "zelfoprollende kabel". De hoge rijpositie en het robuuste ontwerp maken deze stadsauto de perfecte bondgenoot voor klanten over de hele wereld, vooral in drukke stedelijke omgevingen. Maar tegelijkertijd biedt hij ruimte en veelzijdigheid voor weekendtripjes met het gezin en vakanties.

Pick-Up
De pick-up is het tweede concept dat in de video te zien is. FIAT is marktleider in Zuid-Amerika en de Strada pick-up is het best verkochte voertuig op de Braziliaanse markt. FIAT is er zeker van dat dit type voertuig zijn succes wereldwijd kan evenaren, zelfs in Europa. FIAT's nieuwe pick-up concept brengt fun in functionaliteit en speelt in op de wereldwijde herontdekking van vrije tijd als waarde voor mensen. Plezier en functionaliteit zullen zich met dit model zeker over de hele wereld verspreiden. Dit voertuig combineert het concept van een pick-up met de functionaliteit van een LCV en het comfort van een SUV in een formaat dat geschikt is voor stedelijke omgevingen over de hele wereld. Buitenactiviteiten zijn meer dan hobby's, en deze pick-up is perfect ontworpen om het beste uit je levensstijl te halen.

Fastback
Als erfgenaam van twee van de grootste hits van het merk - de Fiat Fastback in Brazilië en de Fiat Tipo in het Midden-Oosten en Afrika - wil deze fastback in hun voetsporen treden en zich wereldwijd vestigen in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika, en zelfs Europa. Dit concept is gemaakt op hetzelfde modulaire platform en heeft een sportieve flair. De Fastback is het bewijs dat FIAT zijn duurzame engagement kon verbeteren zonder aan prestaties in te boeten: de dynamiek van het silhouet en de echt aerodynamische prestaties bieden een lager verbruik en meer moderniteit en jeugdigheid dan veel SUV's.

SUV
Het vierde concept in de video is een ruime familie-SUV, een soort "Giga-Panda". In lijn met FIAT's rol als pionier van toegankelijke, innovatieve en duurzame mobiliteit, is het voertuig opnieuw een bevestiging van de bijzondere nadruk die het merk legt op de behoeften van gezinsvervoer.
Het SUV-concept van FIAT beantwoordt aan de ultieme behoeften van de klanten op het vlak van veiligheid, veelzijdigheid en design, en brengt ruimte en robuustheid naar gezinnen over de hele wereld.

Camper
Het laatste gepresenteerde concept is de ultieme 'do-it-all'-auto, omdat hij de nieuwe dolce vita-stijl uitstraalt en mensen opnieuw met elkaar en de natuur verbindt. Dit concept is een eerbetoon aan de "Fun-actionality" van de Panda uit de jaren 80 en herinnert aan de veelzijdigheid van een auto die gemaakt is voor de stad met de kenmerken van een SUV en de ziel van een trouwe metgezel.

Houd mij op de hoogte