Nieuwe Peugeot 508: aantrekkingskracht heeft een nieuw gezicht
Nieuwe Peugeot 508: aantrekkingskracht heeft een nieuw gezicht
- ALLURE: dynamisch, modern silhouet kenmerkt de nieuwe 508 berline, SW en Peugeot Sport Engineerd en onderstreept kwaliteit en technische prestaties
- EMOTIE: terwijl een nieuwe generatie van Peugeot i-Cockpit® rijplezier verhoogt, brengt Peugeot i-Connect Advanced connectiviteit naar een nieuw, nog hoger niveau. Een reeks rijhulpsystemen en aangename functies bieden comfort en rust
- EXCELLENCE: krachtige én efficiënte aandrijflijnen, waaronder plug-in hybrides met 132, 165 en 265 kW (180, 225 en 360 pk (voor de Peugeot Sport Engineerd)), zijn altijd gekoppeld aan de automatische 8-traps transmissie EAT8 voor ultiem comfort en zuinigheid
Met de nieuwe 508, verkrijgbaar als sedan, SW en Peugeot Sport Engineerd, presenteert Peugeot het nieuwe design voor zijn topmodellen. De excellente engineering is gericht op efficiëntie en intelligente elektrificatie, terwijl de zintuigen worden geprikkeld en gestreeld door de nieuwste, op rijplezier en intuïtief gebruik gerichte technologie.
De Peugeot 508 valt in de eerste plaats op door zijn nieuwe, dynamische voorzijde. De lijnen van de carrosserie zijn scherp, de grille heeft dezelfde kleur als het koetswerk en is met het nieuwe Peugeot-embleem met de leeuwenkop beeldbepalend voor de voorzijde. Met de kenmerkende klauwachtige lichtsignatuur aan de voorzijde en voor de LED-achterlichten past de 508 perfect in de Peugeot-familie.
In de 508 ligt de nadruk op kwaliteit en moderniteit. Dat komt mede tot uiting door het materiaalgebruik voor de nieuwe bekleding en de geoptimaliseerde bediening van onder meer de transmissie en de algehele ergonomie. De Peugeot 508 is voorzien van de nieuwste generatie van de Peugeot i-Cockpit®, herkenbaar aan het kleine stuurwiel en gericht op rijplezier en maximale controle. Meer technologie is te vinden in het nieuwe Peugeot i-Connect® Advanced infotainmentsysteem met centraal gemonteerd 10-inch high-definition-scherm, connected navigatie, spraakherkenning, draadloze connectiviteit en over-the-air updates.
De 508 vertegenwoordigt het beste van Peugeot op het gebied van rijplezier en comfort, uiteraard aangevuld met rijassistentiesystemen die zorgen voor veiligheid en rust. De systemen omvatten:
- Night Vision; waarschuwt voor dieren, voetgangers en fietsers op de weg, voordat die zichtbaar worden in de lichtbundel
- semi-autonoom rijden op niveau 2, bestaande uit Adaptive Cruise Control met Stop & Go-functie en Lane Keeping Assist
- camera’s met hoge resolutie voor hulp bij parkeren
- instelbaar onderstel met de standen Normaal, Sport en Comfort
Het motorenaanbod voor de Peugeot 508 omvat twee Plug-in Hybrid-versies met 132 en 165 kW (180 en 225 pk) vermogen, en een versie met 96 kW (130 pk) benzinemotor. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de automatische 8-traps transmissie EAT8. Het topmodel, de 508 Peugeot Sport Engineerd plug-in hybride versie, heeft 265 kW (360 pk) vermogen en vierwielaandrijving.
ALLURE: een dynamisch en modern silhouet
Alle varianten van de Peugeot 508 zijn voorzien van een grillemotief dat overloopt in de bumper. Om het moderne design te benadrukken is die uitgevoerd in carrosseriekleur. Het nieuwe Peugeot-embleem in het midden van de grille maakt het geheel compleet. De voorkant heeft een eenvoudiger design, wat bijdraagt aan de moderne uitstraling en het silhouet gladder maakt.
De grille van de 508 Peugeot Sport Engineerd is uitgevoerd met vlakken van afwisselend glanzend zwart en zwart met structuur, voor een scherpe, katachtige uitstraling. De Kryptonite-signatuur met drie klauwen en 3D-effect complementeert het geheel.
Dankzij de Matrix LED-technologie, standaard voor alle versies van de nieuwe 508, zijn de koplampen extreem slank en versterken ze de katachtige looks; een scherper design dan ooit tevoren op een Peugeot. De koplampen zijn als één geheel ontworpen – een technologische prestatie die mogelijk is door de integratie van de nieuwe DRL-signatuur met 3 klauwen en een 3D-effect dat diepte geeft.
De nieuwe 508 heeft een lange wielbasis van 2.790 mm, een lengte van 4.750 mm (berline) en 4.790 mm (SW) en een breedte van 1.860 mm met ingeklapte spiegels.
Het zijaanzicht van de nieuwe 508 en 508 SW heeft nog meer allure en dynamiek dankzij de nieuwe 18-inch aluminium EPHERRA-wielen met een ruitpatroon. Dat draagt niet alleen bij aan de uitstraling, maar verhoogt ook de efficiëntie van de 508. De aluminium wielen zijn voorzien van een vijfspaaks hart met het Peugeot-embleem in reliëf, waarin de wielmoeren volledig zijn weggewerkt.
De typeaanduidingen op de nieuwe 508 zijn uitgevoerd in de nieuwe typografie en de nieuwe kleur Basalt Grey.
Aan de achterzijde is de lichtsignatuur een herinterpretatie van het thema met de drie klauwen, meer horizontaal en dynamisch van uitvoering. De LED-verlichting met ‘scrollende’ richtingaanwijzer is standaard voor het hele 508-gamma.
Het logo aan de achterzijde is vervangen door de merknaam, uitgevoerd in Basalt Grey. De letters van de naam PEUGEOT zijn verdeeld over de volledige breedte van de centrale zwarte strook, wat de achterzijde optisch breder maakt.
Er zijn zeven carrosseriekleuren voor de Peugeot 508, waaronder drie nieuwe:
- Okenite White (nieuw)
- Eclipse Blue (nieuw)
- Titanium Grey (nieuw)
- Selenium Grey (nu beschikbaar voor alle versies)
- Artense Grey
- Elixir Red
- Perla Nera Black
De nieuwe Peugeot 508 en 508 SW zijn verkrijgbaar zijn in drie uitrustingsniveaus:
- ALLURE
- GT
- Peugeot Sport Engineerd (alleen met specifieke aandrijflijn met 265 kW (360 pk) vermogen en vierwielaandrijving
Emotie: Peugeot i-Cockpit®
De Peugeot i-Cockpit® is een van de bijzonderste voorzieningen in de nieuwe Peugeot 508. Al tien jaar lang verbetert en moderniseert Peugeot de cockpit met elke nieuwe generatie. De nieuwe Peugeot 508 zet nieuwe maatstaven op het gebied van ergonomie, kwaliteit, gebruiksgemak en technologie met een nieuw infotainmentsysteem: Peugeot i-Connect® Advanced.
Het kleine stuurwiel is een van de kenmerken van de Peugeot i-Cockpit®. Het vergroot het rijplezier aanzienlijk doordat het unieke behendigheid en stuurprecisie biedt. Het stuurwiel in de nieuwe 508 is ergonomisch gevormd én (optioneel) verwarmbaar. Het biedt ook plaats aan de schakelaars voor het multimediasysteem (audio, telefoon) en enkele rijhulpsystemen.
Op ooghoogte, vlak boven het stuurwiel, is een 12-inch beeldscherm geplaatst. Het digitale instrumentencluster is volledig te personaliseren en biedt diverse weergavemogelijkheden (TomTom Connected Navigatie, radio/media, rijhulpsystemen, energiestromen etc.), die direct vanaf het bedieningspaneel op het stuurwiel gewisseld kunnen worden.
In het midden van het dashboard bevindt zich de centrale 10-inch high-definition touchscreen. Voor optimale ergonomie is deze display licht naar de bestuurder gericht. Ondanks deze opstelling kan ook de passagier het scherm aflezen en gebruikmaken van het multimediasysteem.
Onder het centrale scherm bevinden zich verfijnde pianotoetsen met snelkoppelingen naar het hoofdmenu, de klimaatinstellingen, applicaties, rijhulpsystemen, telefoon, media en voertuiginstellingen. In de strakke, nieuw ontworpen middenconsole bevindt zich de eveneens nieuw ontworpen transmissiehendel waarmee de bestuurder met een simpele aanraking de automatische 8-traps transmissie EAT8 bedient.
Bij versies met een hybride aandrijflijn activeert de Brake-schakelaar (B) het regeneratief remmen. In de benzineversie is die vervangen door de Manual-schakelaar (M), waarmee de bestuurder handmatig schakelen met de flippers achter het stuurwiel activeert.
Ook is er een Driving Modes-keuzeknop, waarmee de bestuurder diverse rijmodi kan inschakelen (Electric, Eco, Hybrid, Normal, Sport en 4WD), afhankelijk van de motorversie. De gekozen stand beïnvloedt ook de hardheid (Normal, Sport en Comfort) van het instelbare onderstel, mits beschikbaar in de gekozen uitvoering.
Altijd verbonden met Peugeot i-Connect® Advanced
De nieuwe Peugeot 508 biedt een ‘connected’ beleving van zeer hoog niveau. Het nieuwe infotainmentsysteem is ergonomisch en past naadloos in het dagelijkse gebruik. Het biedt de bestuurder het beste uit zowel de smartphone- als de autowereld, afhankelijk van zijn vaardigheden en wensen. Elke bestuurder kan zijn eigen weergave- en voorkeursinstellingen definiëren. In het systeem kunnen maximaal acht profielen worden opgeslagen.
De smartphone kan draadloos worden verbonden met het infotainmentsysteem in de auto. Het is mogelijk om gelijktijdig twee telefoons via Bluetooth te koppelen. Vier USB-aansluitingen (twee USB-C onder de armsteun voorin en twee USB-A op de tweede zitrij) completeren de ‘connected’-setup van de Peugeot 508.
Het centrale 10-inch high-definition-scherm is volledig aanpasbaar – met meerdere vensters en widgets (of snelkoppelingen) die gemakkelijk te gebruiken zijn – en reageert als een tablet. Het is eenvoudig om door de menu's te vegen van links naar rechts of omhoog en omlaag voor meldingen, of met een tik met drie vingers om de startpagina op te roepen. Net als op een smartphone is het eenvoudig om op elk moment terug te keren naar de hoofdpagina door op de "Home"-pianotoets te drukken.
Aan de bovenzijde van het scherm geeft een permanente balk informatie over de buitentemperatuur, de airconditioning, positie in de widget-pagina’s, connectiviteitsdata, notificaties en de tijd.
Peugeot i-Connect Advanced is uitgevoerd met een krachtig en efficiënt TomTom connected navigatiesysteem. Voor een voortreffelijke leesbaarheid wordt de kaart over de gehele oppervlakte van het centrale scherm getoond. Het systeem wordt ‘over the air’ geüpdatet, oftewel door direct data te zenden via het telecomnetwerk.
De natuurlijke spraakherkenning ‘Ok Peugeot’ verhoogt de veiligheid en is eenvoudig in gebruik. Het systeem accepteert alle verzoeken die gerelateerd zijn aan de infotainment-functies. Om de gebruiker te assisteren en vragen te beantwoorden omvat het systeem on-board documentatie en instructies.
Rijplezier
Meer dan ooit zit rijplezier in het DNA van de nieuwe Peugeot 508, met een voorbeeldige wegligging, rijcomfort van de bovenste plank en een perfect weggedrag, dankzij technologieën en knowhow van het merk:
- het platform garandeert zowel geweldige dynamische kwaliteiten als een lager gewicht, wat het verbruik, de passieve veiligheid en de prestaties ten goede komt
- de combinatie van versterkte lastechniek en structurele lijmverbindingen verhogen de stijfheid van de carrosserie en garanderen een betere duurzaamheid
- een gefilterde voorste subframe garandeert optimale ophanging
- een multilink achteras gecombineerd met variabele demping - met drie standen (Normal, Sport en Comfort),
- dempingsinstellingen aangepast aan de individuele motor, om het beste niveau van verticaal comfort te garanderen en oneffenheden in de weg te verwerken
- elektrische stuurbekrachtiging, gekalibreerd voor de optimale verhouding tussen soepel en direct in alle situaties, voor een uitstekend rijgedrag
- een draaicirkel van 10,8 m
- bandenmaten variërend van 17 tot 20 inch
Voor de Peugeot Sport Engineerd-versie hebben de ingenieurs van Peugeot Sport het onderstel aangepast om zowel een hoge mate van comfort te bieden als een sportief weggedrag mogelijk te maken:
- variabele demping geoptimaliseerd met drie standen (Comfort, Hybrid, Sport)
- gereduceerde rijhoogte, 24 mm grotere spoorbreedte vóór en 12 mm grotere spoorbreedte achter
- remschijven voor van 380 mm in diameter met vaste remklauwen met vier zuigers
- 20-inchwielen met Michelin© Pilot Sport 4S-banden
Genieten van een ontspannen reis: comfort aan boord
Ontworpen als topklasse berline en SW in het D-segment biedt de nieuwe Peugeot 508 een rijke uitrusting om de inzittenden ten volle te laten genieten.
De voorstoelen zijn zeer comfortabel en gecertificeerd door de AGR (Aktion für Gesunder Rücken), een onafhankelijke Duitse organisatie van experts op het gebied van ergonomie en de gezondheid van de rug. Het certificaat is toegekend voor de ergonomie en het verstelbereik van de voorstoelen.
De stoelen kunnen bovendien worden uitgerust met elektrische verstelling en twee geheugenstanden voor de bestuurdersstoel, elektrische verstelling in zes richtingen voor de passagiersstoel, alsmede stoelverwarming en een pneumatische massagefunctie met acht verschillende programma’s.
Het ontwerp van de stoelen markeert de kwaliteit van de toegepaste materialen, met twee nieuwe bekledingen voor de ALLURE- en GT-uitvoeringen: een TEP/Textiel voor het eerste uitrustingsniveau en een TEP/Alcantara® voor de GT-uitvoering. Er zijn ook twee opties voor nappaleer (Mistral en Red), waarbij het PEUGEOT-embleem in reliëf in de hoofsteunen voorin zijn verwerkt.
Voor de uitvoering Peugeot Sport Engineerd is een specifieke bekleding met de toevoeging van een Kryptonite-kleurige stiksel, dat ook de bekleding van het dashboard, de armsteunen en de console accentueert.
Tussen de voorstoelen bevindt zich een draadloos oplaadstation voor smartphones. De rest van de middenconsole is te gebruiken voor praktische zaken, met een armsteun, twee USB-C-poorten (opladen/data), twee grote bekerhouders en tot 6,4 liter aan diverse bergruimten.
Achterin biedt de 508 twee USB A-aansluitingen in het midden van de middenconsole, ongeacht de uitvoering of aandrijflijn.
De nieuwe Peugeot 508 is standaard voorzien van een in twee delen neerklapbare achterbank (60/40) met een skiluik. In de 508 SW kunnen de twee delen direct worden neergeklapt door middel van eenvoudig te bereiken hendels in de zijwanden van de kofferbak.
De bagageruimte van de nieuwe Peugeot 508:
- Berline: van 487 tot 1.537 liter
- SW: van 530 tot 1.780 liter
De bagageruimte is voorzien van een 12V-aansluiting in de rechter zijwand, LED-verlichting, een opbergnet, een elastieken band en tassenhaken.
De kofferdeksel opent en sluit automatisch, voor een gemakkelijke toegang met volle handen. Hij opent automatisch door:
- de voet onder de achterbumper te bewegen,
- de knop op de afstandsbediening in te drukken,
- de externe ontgrendelingsknop van de achterklep in te drukken en
- een drukknop in het dashboard te bedienen.
In de nieuwe 508 geeft blauwe LED-sfeerverlichting een zacht licht, dat via het dashboard, de binnenzijde van de voorportieren en de middenconsole bijdraagt aan de verfijnde sfeer in het interieur.
De airconditioning draagt eveneens bij aan het comfort van de inzittenden. De roosters die frisse lucht het interieur inblazen, zijn hoog geplaatst, terwijl de passagiers achterin profiteren van twee luchtroosters aan het einde van de middenconsole. Om een gezonde atmosfeer te handhaven is de nieuwe Peugeot 508 uitgerust met AQS (Air Quality System), dat voortdurend de kwaliteit van de lucht controleert die het interieur binnenkomt en zo nodig automatisch de luchtrecirculatie kan inschakelen.
Het FOCAL® Premium Hi-Fi systeem in de nieuwe Peugeot 508 is het resultaat van meer dan drie jaar onderzoek in samenwerking met de Franse audiospecialist FOCAL. Het FOCAL® Premium Hi-Fi systeem omvat ARKAMYS digitale geluidsverwerking en tien luidsprekers met exclusieve gepatenteerde technologieën:
- 4 TNF aluminium dome-tweeters
- 4 woofers/mediums met Polyglass-membraan en 165 mm TMD-ophanging (Tuned Mass Damper)
- 1 Polyglass middentonenspeaker
- 1 Power Flower™ subwoofer
Deze staan in verbinding met een nieuwe 690 W 12-kanaalsversterker.
De teams van Peugeot en FOCAL hebben samen voor elke luidspreker de juiste positie bepaald om een sensationele geluidsbeleving voor alle passagiers te creëren. Aan boord is de geluidservaring stabiel en precies, stemmen klinken helder en gedetailleerd en de bassen zijn diep en treffend. De gloednieuwe luistermodus Front-Optimized biedt de bestuurder en passagier voorin een sensationele audio-ervaring.
EXCELLENCE: efficiënte aandrijflijnen
Er zijn twee plug-in hybrideversies van de nieuwe Peugeot 508:
- HYBRID 180 e-EAT8: 2-wielaandrijving, combinatie van een 110 kW (150 pk) PureTech-motor en een 81 kW elektromotor, gekoppeld aan de automatische transmissie e-EAT8.
- HYBRID 225 e-EAT8: 2-wielaandrijving, combinatie van een 132 kW (180 pk) PureTech-motor en een 81 kW elektromotor, gekoppeld aan de automatische transmissie e-EAT8.
De versie 508 Peugeot Sport Engineerd, ontworpen door Peugeot Sport, is eveneens voorzien van een plug-in hybride aandrijflijn:
- PLUG-IN HYBRID4 360 e-EAT8: vierwielaandrijving, combinatie van een 147 kW (200 pk) PureTech-motor en een 81 kW elektromotor, gekoppeld aan de 8-traps e-EAT8-automaat op de vooras; op de achteras een 83 kW elektromotor en het energiemanagementsysteem van de Peugeot 9X8.
De lithium-ionbatterij van beide plug-in hybrideversies heeft een capaciteit van 12,4 kWh en een vermogen van 102 kW. Er zijn twee typen onboard chargers beschikbaar: de standaard 3,7 kW 1-faselader en de optionele 7,4 kW 1-faselader (standaard voor de 508 Peugeot Sport Engineerd).
- Met een 7,4 kW wallbox (32 A) en de 7,4 kW 1-fase onboard charger volledig opladen in ongeveer 1 uur en 40 minuten.
- Met krachtstroom (16 A) en de 3,7 kW 1-fase onboard charger volledig opladen in ongeveer 3 uur en 25 minuten.
- Met standaard stopcontact (8A) en de 3,7 kW 1-fase onboard charger volledig opladen in ongeveer 7 uur en 5 minuten.
Voor de Nederlandse markt is één verbrandingsmotor beschikbaar in de nieuwe Peugeot 508:
- PureTech 130 EAT8: 96 kW (130 pk) 1,2-liter PureTech driecilinder benzinemotor, gecombineerd met de automatische 8-traps transmissie EAT8 en een Start & Stop-systeem,
Alle motorvarianten van de nieuwe Peugeot 508 zijn uitgerust met de automatische 8-traps transmissie EAT8, die behalve dat hij comfort biedt, ook helpt te voldoen aan de Europese emissienormen.
Uitgebreide technische specificaties van alle aandrijflijnen zijn hier te vinden.
Voor het gemak: services
Afhankelijk van het land is de nieuwe Peugeot 508 te bestellen op de online verkoopsite van Peugeot, waarmee een 100% digitale en volledig veilige aankoop (‘Selling Online’) mogelijk is. Klanten kunnen hun nieuwe auto bestellen, hun oude auto inruilen en hun nieuwe auto financieren via hun smartphone, tablet of PC. Elke klant kan kiezen voor gratis aflevering aan huis.
Om de klant te ondersteunen in de energietransitie biedt Peugeot voor de plug-in hybrideversies diverse oplaadservices:
Peugeot Easy-Charge biedt eenvoudige toegang tot diverse oplaadmogelijkheden voor geëlektrificeerde voertuigen:
- een reeks laadmogelijkheden voor thuis en op het werk, via een breed aanbod voorzieningen (krachtstroom, wallbox, Smart Wall Box etc.), een onderzoek om te beoordelen welke elektrische installatie de beste laadoplossing biedt, evenals de aansluiting door aanbevolen partners
- een publieke oplaadmogelijkhed via Free2Move eSolutions, die toegang geeft tot een netwerk van meer dan 350.000 laadpunten in Europa: selectie van laadpunten op basis van afstand, snelheid en stroomkosten.
Peugeot Easy-care is ontwikkeld om klanten te helpen om zonder stress van hun auto te genieten door:
- nieuwe simulatoren en digitale reizen op de websites van Peugeot om de mogelijkheden van elektrische mobiliteit te ontdekken
- op maat gemaakte service- en pechhulpcontracten, die in een enkel financieringspakket worden aangeboden om de klant zonder stress van zijn auto te laten genieten
- de batterij heeft een garantie van 8 jaar of 160.000 km
Ten slotte kan de klant met de smartphone-app MyPeugeot® of via het centrale scherm nog het volgende:
- Inschakelen of het moment bepalen van thermische pre-conditionering. Een functie die niet alleen het comfort verhoogt, maar ook de actieradius optimaliseert door de batterij op de optimale bedrijfstemperatuur te brengen als de auto nog aan het laadpunt is gekoppeld.
- Controleren, plannen, inschakelen of uitschakelen van het opladen van de batterij. Niet alleen tijdbesparend, maar ook energiebesparend.
- Virtueel onderhoudsboekje dat het mogelijk maakt om alle facturen online te bewaren en het uitgevoerde onderhoud aan het voertuig binnen de netwerken te onthouden. Dit is niet alleen milieuvriendelijk, maar heeft ook gunstige gevolgen voor de waarde bij de doorverkoop van de auto, omdat het zekerheid biedt aan een toekomstige koper.
- Versturen van routes naar het navigatiesysteem in de auto. Op deze manier is de route al ingeladen voordat de bestuurder de auto start. Net als het snel vinden van een openbare parkeerplaats.
Peugeot produceert de nieuwe 508 in de fabriek in Mulhouse, Frankrijk. De marktintroductie is juni 2023. De prijzen zullen ruim voor die tijd bekend worden gemaakt.