Nieuwe Peugeot E-3008: Next‑Level elektrische Fastback‑SUV

Peugeot streeft ernaar om al in 2025 een compleet EV-gamma aan te bieden en tegen 2030 zelfs uitsluitend 100% elektrische auto’s te verkopen in Europa. Een belangrijke speler in de toekomstplannen is de compleet nieuwe Peugeot E-3008 : een Next-Level elektrische Fastback-SUV met een rijbereik tot wel 700 kilometer.

De huidige Peugeot 3008 is uitgegroeid tot een absolute bestseller. In de afgelopen zeven jaar wist het model meer dan 1.320.000 klanten in 130 landen te overtuigen van zijn kwaliteiten. Met de nieuwe E-3008 tilt Peugeot de kwaliteiten van de 3008 naar een geheel nieuw niveau, waarbij rijplezier, comfort, creatief design en praktisch gebruiksgemak centraal staan.

  • ALLURE : een fastback-SUV met een opvallend en zeer efficiënt design.
  • EMOTION : uitgerust met de volgende generatie Peugeot Panoramic i-Cockpit® die rijplezier naar nieuwe hoogten tilt.
  • EXCELLENCE : 100% elektrisch rijbereik tot wel 700 km en topprestaties dankzij het nieuwe STLA Medium-platform van Stellantis

Houd mij op de hoogte

 

In het kort

De Peugeot E-3008 is het eerste model dat gebruik maakt van het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis. Dit innovatieve platform is ontworpen voor de best mogelijke prestaties. Dat komt tot uiting in een ruime actieradius (tot wel 700 km), korte laadtijden (30 minuten), maximaal rijplezier, topprestaties, efficiëntie en diverse connected diensten en functies (Trip Planner, Smart charging, V2L-mogelijkheden, Plug&Charge en over-the-air-updates). Peugeot produceert de nieuwe E-3008 exclusief in de fabriek van Sochaux in Frankrijk. De marktintroductie is in februari 2024. Begin 2024 geeft Peugeot ook meer informatie over de nieuwe, ook volledige elektrische, Peugeot E-5008.

Linda Jackson, CEO van Peugeot: « De introductie van de E-3008 is een belangrijke stap in de grootscheepse transformatie van Peugeot naar een aantrekkelijk 100% elektrisch merk dat nieuwe maatstaven zet op het gebied van design, rijplezier en efficiëntie. Met zijn exterieurdesign, spectaculaire Peugeot Panoramic i-Cockpit®, rijplezier en ongekende elektrische prestaties luidt de Next-Level E-3008 voor Peugeot een nieuw tijdperk in als het Franse merk dat het breedste assortiment reguliere elektrische voertuigen op de markt aanbiedt. »

ALLURE : nieuwe Peugeot E-3008 tilt creatief design naar een hoger niveau

Matthias Hossann, Peugeot Design Director: « De nieuwe E-3008 brengt de inventiviteit en durf van Peugeot samen en belichaamt al onze merkwaarden. Het opnieuw uitvinden van de 3008 betekende een focus op moderniteit, het koppelen van dynamisch design met optimale efficiëntie binnen een fastback-silhouet en innovatie met een nieuwe generatie Peugeot Panoramic i-Cockpit® ».

Houd mij op de hoogte

Een (aerodynamische) fastback-SUV met een katachtig postuur

De nieuwe E-3008 is direct herkenbaar aan zijn fastback-SUV-design. De dynamische, uitgebalanceerde en aerodynamische vorm (Cw 0,28) combineert elegantie met efficiëntie en ruimte. Het nieuwe model heeft een lengte van 4,54 meter, een breedte van 1,89 meter en een hoogte van 1,64 meterDe wielbasis bedraagt 2,73 meter. Daarmee is de E-3008 nog altijd een van de compactste auto’s in het C SUV-segment, zonder concessies te doen op het gebied van ruimte voor passagiers en bagage.

Een high-tech front

Een opvallend aspect van de Peugeot E-3008 is het front. De iconische lichtsignatuur met drie ‘klauwen’ is gebleven, maar de vormen van de koplampen en de grille zijn radicaal gewijzigd. De grille van de E-3008 illustreert de elektrische aandrijving van dit model. Het front is ontworpen rond het nieuwe Peugeot-embleem, waarbij de nieuwe lichtsignatuur en de grille naadloos op elkaar aansluiten.

Houd mij op de hoogte

De ultracompacte koplampen zijn ondergebracht in een slanke, elegante strip die de hele voorkant omhult. Het is een opvallend designkenmerk dat de nieuwe E-3008 een bijzonder doordringend uiterlijk geeft en zijn moderniteit en persoonlijkheid benadrukt.

De koplampen zijn op alle versies voorzien van LED-verlichting. De E-3008 GT heeft de nieuwe Pixel LED-technologie van Peugeot, die de lichtbundel van de koplampen automatisch aanpast aan de verkeersomstandigheden, waardoor een optimale verlichting behouden blijft zonder verblinding van andere weggebruikers.

De fastback opnieuw uitgevonden dankzij uniek concept

Peugeot heeft het traditionele fastback-profiel aan de achterkant van de auto gemoderniseerd met een ‘zwevende’ spoiler. Deze innovatieve functie verbetert de ronding van de carrosserie en optimaliseert tegelijkertijd de aerodynamica. De dynamisch vormgegeven achterzijde krijgt extra allure dankzij de lichtsignatuur met drie klauwen, op de GT-versies zelfs in 3D uitgevoerd.

Op het gebied van ruimte doet de nieuwe E-3008 geen concessies. De tweede zitrij biedt volop ruimte en de bagageruimte heeft een volume van 520 liter (ongeacht motorisering), identiek aan die van de vorige 3008. Dit is een van de voordelen van het nieuwe STLA Medium-platform.

Een gestroomlijnd silhouet

Bij de nieuwe E-3008 is elk stylingdetail doordacht en ontworpen met het oog op innovatie en het verbeteren van de efficiëntie. Het wegwerken van de zijruitafdichtingen in de deuren draagt ​​bij aan het strakke ontwerp van de zijkanten van de auto. Het aantal decoratieve inzetstukken op de carrosserie is verminderd en er zijn geen chroomdelen.

Innovatieve, gestroomlijnde wielen

Net als de 408 rust Peugeot ook de nieuwe E-3008 uit met lichtmetalen wielen die bijdragen aan zowel de moderne styling als de aerodynamische prestaties. De 19-inch of 20-inch wielen kenmerken zich door een technisch en geometrisch design en uiteraard het nieuwe Peugeot-logo.

Overzichtelijke line-up

De Peugeot E-3008 is verkrijgbaar in twee uitrustingsniveaus: Allure en GT.

E-3008 Allure

De Allure heeft een eenkleurige carrosserie en stoelafwerking met half ledereffect en half stoffen bekleding met reliëfmotieven. De belangrijkste standaarduitrusting omvat keyless entry en start, HD-camera achter, parkeersensoren achter, LED-koplampen en -verlichting, 19-inch lichtmetalen wielen, Peugeot i-Cockpit® met twee 10-inch digitale panelen en een Peugeot i-Connect® connected infotainmentsysteem.

E-3008 GT

Deze topversie heeft een two-tone kleurstelling met een zwart dak en alcantara bekleding. De belangrijkste standaarduitrusting omvat 20-inch lichtmetalen wielen, Pixel LED-koplampen, parkeersensoren vooraan, een elektrisch bedienbare achterklep, verwarmbare voorstoelen en stuurwiel, inductielader voor smartphones, aanpasbare sfeerverlichting, Peugeot Panoramic i-Cockpit® met gebogen 21-inch scherm, aanpasbare i-Toggles en het Peugeot i-Connect® Advanced connected informatiesysteem.

Verfijnde en duurzame afwerking van exterieur

Als het gaat om de afwerking van het exterieur, dan zijn verfijning en duurzaamheid de twee kernwoorden. Chroomdelen ontbreken ten gunste van gelakte delen. Peugeot past de kleur Meteor Grey toe op sierelementen op de voor- en achterbumper. De spiegelkappen en onderste taillelijn zijn afgewerkt in stijlvol Orbital Black.

De nieuwe Peugeot E-3008 is verkrijgbaar in zes kleuren. Dankzij innovatieve dichromatische pigmenten verandert de kleur Obsession Blue van blauw naar groen, afhankelijk van de lichtinval en de vorm van de carrosserie. Het geheel nieuwe Ingaro Blue benadrukt met zijn subtiele reflecties perfect het moderne lijnenspel van de nieuwe E-3008. De andere beschikbare kleuren zijn Okenite WhitePearl BlackArtense Grey en Titanium Grey.

De nieuwe E-3008 GT wordt standaard geleverd in two-tone met een glanzend zwart dak. Bij de elektrische GT zijn de onderste delen van de voor- en achterbumper, de wielkasten en de dorpelbeschermers ook afgewerkt in glanzend zwart.

Hoogwaardig, high-tech interieur

Het interieur kent een hoogwaardige afwerking met high-tech componenten, zoals het zwevende panoramische display van liefst 21-inch, naadloos geïntegreerd in de nieuwe Peugeot Panoramic i-Cockpit®. Het technologische karakter van het interieur wordt verder versterkt door de LED-sfeerverlichting met keuze uit 8 verschillende kleuren.

Een elegante afwerking met aluminium – op het dashboard en de deurpanelen – weerspiegelt de lichteffecten van de sfeerverlichting. De combinatie van aluminium, lichtinval en toepassing van patroonstof creëert een unieke, hoogwaardige harmonie van hoogwaardige materialen.

EMOTION: Nieuwe Peugeot Panoramic i-Cockpit® voor spectaculair rijplezier

Innovatie en elegantie tekent zich ook in het interieur af van de E-3008, met de nieuwe Peugeot Panoramic i-Cockpit® als absolute highlight.

Peugeot Panoramic i-Cockpit®

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe E-3008 is besloten om twee van de drie fundamentele elementen van de i-Cockpit® - het head-up display en het grote centrale touchscreen – met elkaar te combineren. Dat resulteerde in een gebogen panoramisch scherm: één enkel 21-inch high-definition paneel. Dit paneel strekt zich uit van het linker uiteinde van het dashboard tot aan de middenconsole.

Het panoramische display ‘zweeft’ boven het dashboard. Dit effect wordt benadrukt door LED-sfeerverlichting, waarvan de bron zich onder het scherm bevindt. Het 21-inch display is met het oog op de beste ergonomie licht gebogen en daardoor naar de bestuurder gepositioneerd. Ook voor de voorpassagier blijft het hoogwaardige digitale scherm perfect toegankelijk.

- Aan de linkerkant van het display is het instrumentenpaneel gesitueerd, met alle informatie met betrekking tot het rijden (snelheid, vermogen, rijhulpmiddelen, energiestroom) boven het compacte stuur.

Aan de rechterkant - in het midden van het dashboard - is het touchscreengedeelte toegankelijk voor zowel bestuurder als voorpassagier. Via het display bedient de gebruiker zaken als verwarming/airconditioning, navigatie en media/connectiviteitssystemen.

Innovatief is dat het display op het dashboard wordt gemonteerd met een bevestigingssysteem dat onzichtbaar is vanuit het interieur. Deze lay-out verbetert de toegankelijkheid en zichtbaarheid van de informatie, getoond op het 21-inch display.

Op de Allure-versie van de E-3008 bestaat de nieuwe Peugeot i-Cockpit® uit twee digitale displays van 10-inch, die naast elkaar één panoramisch display vormen. Dit geeft hetzelfde zwevende effect als het 21-inch paneel waarmee de GT standaard is uitgerust.

De nieuwste generatie connected infotainmentsystemen van Peugeot

De Allure-uitvoering beschikt standaard over het Peugeot i-Connect®-systeem, inclusief ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto.

De technologische ervaring wordt compleet met de Peugeot i-Connect® Advanced, standaard op de E-3008 GT. Dit systeem is uitgerust met een krachtig TomTom connected navigatiesysteem met een ‘reisplanner’-functie die reizen optimaal plant om de actieradius van de auto te maximaliseren en het opladen te vergemakkelijken.

Om de ideale route te berekenen houdt het systeem rekening met een breed scala aan factoren, waaronder de af te leggen afstand, het laadniveau van de accu bij vertrek, het gewenste laadniveau van de accu bij aankomst, snelheid, het energieverbruik, verkeer, wegtype, verloop en natuurlijk de beschikbare oplaadpunten op de bestemming of onderweg.

Het spraakherkenningscommando “OK Peugeot” biedt toegang tot infotainment-, verwarmings- en airconditioningfuncties, evenals tot de telefoon. Deze stemherkenning kan nu onderscheid maken tussen commando's van de bestuurder of de passagier.

Om gebruikers te ondersteunen en eventuele vragen te beantwoorden, bevat het systeem ingebouwde documentatie en tutorials (toegankelijk via QR-code). Peugeot i-Connect® is ook geschikt voor over-the-air-systeemupdates.

Nieuwe connected diensten*

Met de app My Peugeot blijven E-3008-gebruikers permanent verbonden met hun auto en krijgen ze op afstand toegang tot diverse functies:

  • Lokaliseren van het voertuig en waarschuwingen ontvangen die de gebruiker herinneren aan eventuele onderhoudsvereisten.
  • Op afstand de auto vergrendelen, de verlichting activeren of de claxon laten horen om de auto te lokaliseren.
  • Preconditionering van het interieur. Deze functie zorgt niet alleen voor meer comfort, maar helpt ook de actieradius te optimaliseren door de accu op temperatuur te brengen wanneer de auto is aangesloten aan een lader.
  • Het plannen, starten of uitstellen van een laadsessie. Deze functie bespaart niet alleen tijd, maar ook geld door bijvoorbeeld tijdens daluren te laden.
  • Gebruik van de E-Routes reisplannerapp van Free2move Charge.
  • Toegang tot de App Store met applicaties in verschillende categorieën (muziek, reizen, nieuws, entertainment, weer…) die rechtstreeks beschikbaar zijn in het infotainment van de nieuwe E-3008.

*Voor sommige diensten is mogelijk een abonnement vereist

Maximaal gebruiksgemak

De nieuwe invulling van Peugeot i-Cockpit® met het grote 21-inch display biedt maximaal gebruiksgemak. In het centrale deel van het dashboard bevinden zich i-Toggles. Dit zijn volledig aanpasbare, aanraakgevoelige knoppen die de gebruiker kan programmeren om snelle toegang te bieden tot tien van de favoriete functies van de gebruiker: zoals een favoriet telefooncontact, de navigatie naar een veelgebruikte bestemming starten, de radio afstemmen op een favoriet station, het instellen van de ideale airconditioningtemperatuur, enzovoort.

De middenconsole is ruim en overzichtelijk, waardoor er meer ruimte beschikbaar is voor opbergvakken en de voorpassagier profiteert van een bijzonder aangename, open ruimte. Deze ruime opzet is mogelijk door de bediening van de automatische transmissie naar het dashboard te verplaatsen.

De bediening van de automaat bevindt zich nu rechts van het stuur, naast de start/stopknop van de auto. Zodoende heeft de bestuurder alle transmissieknoppen en de start/stopknop van de motor onder handbereik.

Het interieur van de nieuwe E-3008 biedt 17 verschillende opbergruimtes, met een totaalvolume van ongeveer 34 liter. Denk hierbij aan een eenvoudig toegankelijke draadloze telefoonoplader (15 W) op de middenconsole, een gekoelde ruimte onder de middenarmsteun, een brillenhouder geïntegreerd in de dakconsole, bekerhouders en een ruim dashboardkastje.

Alle E-3008’s beschikken over twee USB-C-aansluitingen aan de voorkant van de middenconsole, één voor opladen en gegevensoverdracht, de andere exclusief voor opladen. Versies met Peugeot i-Connect® Advanced hebben twee extra USB-C-aansluitingen (voor opladen) aan de achterkant van de middenconsole voor de achterpassagiers.

De Peugeot E-3008 is altijd uitgerust met drie 12-volt stopcontacten aan de voor- en achterkant van de middenconsole en in de bagageruimte.

Een nieuw compact stuurwiel met aanraakgevoelige bedieningselementen

Sinds het ontstaan van Peugeot i-Cockpit® is een compact stuurwiel een van de kenmerken bij Peugeot. In de nieuwe Peugeot E-3008 is het compacte formaat behouden, maar wel met een gemoderniseerd ontwerp. Het hart van het stuurwiel is kleiner en meer 'geïsoleerd' van de stuurwielspaken om zo een ​​zwevend effect te creëren, vergelijkbaar met het panoramische scherm op het dashboard.

De bedieningselementen op het compacte stuur zijn nieuw, voor optimale ergonomie. Ze detecteren automatisch de vingers van de bestuurder, maar worden alleen geactiveerd als de bestuurder erop drukt, om onbedoelde instructies te voorkomen.

Stuurwielverwarming is standaard op de E-3008 GT. De nieuwe Peugeot Panoramic i-Cockpit® gaat gepaard met twee nieuwe, slanke en elegante bedieningshendels aan de stuurkolom en twee schakelpaddels voor regeneratief remmen, geplaatst achter het compacte stuur.

Uitzonderlijk comfort

Het interieur van de nieuwe E-3008 biedt passagiers een ontspannende ervaring, in een royale en lichte ruimte. De nieuwe voorstoelen – afgewerkt met een combinatie van ledereffect en stof op de Allure en ledereffect en alcantara op GT – bieden uitzonderlijk comfort. De stoelen hebben een uitnodigend, gevormd design en schuim met een hoge dichtheid.

De voorstoelen van de nieuwe E-3008 zijn bekroond met het prestigieuze AGR-label (Aktion für Gesunder Rücken), uitgereikt door een Duitse vereniging van artsen en therapeuten gespecialiseerd in onderzoek naar de preventie van rugklachtenn. In de GT-versie bieden de voorstoelen ook stoelventilatie en een massagefunctie en is er ook achterin stoelverwarming.

Een primeur is er in de vorm van adaptieve zijwangen met een elektrische luchtpomp. De stoel past zich zo perfect aan de lichaamsvorm van de persoon die er op zit aan.

De nieuwe Peugeot E-3008 is uitgerust met AQS (Air Quality System), dat voortdurend de kwaliteit van de lucht die het interieur binnenkomt controleert en, indien nodig, automatisch de luchtrecirculatie activeert. In de E-3008 GT wordt dit aangevuld met het Clean Cabin-luchtbehandelingssysteem, dat verontreinigende gassen en deeltjes filtert. De luchtkwaliteit wordt weergegeven aan de rechterkant van het panoramische scherm.

Dankzij zorgvuldige geluidsisolatie en optionele gelamineerde voorruiten komt het zeer hoogwaardig Focal® Premium HiFi-systeem perfect tot zijn recht. Het geluidssysteem is het resultaat van jarenlang intensief onderzoek van Peugeot en de teams van Focal®, het Franse merk gespecialiseerd in hoogwaardige audio. Het Focal® Premium HiFi-systeem bestaat uit 10 luidsprekers met exclusieve gepatenteerde technologieën:

  • 4 omgekeerde dome-tweeters van TNF-aluminium
  • 4 woofers/middentonenspeakers met Polyglass conus van 165 mm met TMD (Tuned Mass Damper) ophanging
  • 1 middentoonspeaker met Polyglass conus met hoge prestaties
  • 1 Power Flower™-geoptimaliseerde subwoofer

Een 12-kanaals versterker van 690 W (boosted class D-technologie) maakt het audiosysteem compleet. De akoestische ervaring wordt verrijkt door de introductie van de innovatieve ‘Front-Optimised’ luistermodus, die de eerste zitrij van de E-3008 transformeert in een echt live podium.

Dynamisch chassis voor efficiëntie en rijplezier

Het nieuwe STLA Medium-platform biedt voor en achter een wielophanging die is gericht op een dynamische wegligging. De architectuur van het platform kenmerkt zich verder door lichte en stijve materialen en een laag zwaartepunt. Het enkellaags accupakket – zo laag mogelijk geplaatst tussen de wielen – draagt ook bij aan het lage zwaartepunt van deze fastback-SUV.

Vier rijmodi voor de beste prestaties

Er is keuze uit vier rijmodi, te selecteren via een knop op de middenconsole:

  • Normal: dit is de standaardmodus. Het vermogen en koppel neemt iets af tussen 0-70% gasinput; boven de 70% is het volledige vermogen en koppel beschikbaar.
  • Eco: deze rijmodus zorgt voor een soepeler rijgedrag en een lager energieverbruik door gebruik te maken van een specifieke gaspedaalinstelling, waardoor het vermogen en koppel worden beperkt en de prestaties van de verwarming en airconditioning worden verminderd
  • Sport: biedt een dynamischer rijgedrag door gebruik te maken van specifieke configuraties voor de stuurbekrachtiging, het gaspedaal en de versnellingsbak.
  • 4WD (indien van toepassing): deze modus is beschikbaar bij snelheden tot 135 km/u en verdeelt het vermogen over alle vier de wielen wanneer het wegdek glad wordt (sneeuw, modder, enz.)
  • Wendbare SUV in de stad

De nieuwe Peugeot E-3008 heeft de kortste draaicirkel (10,6 meter) van alle 100% elektrische SUV's in zijn segment. Daardoor is de auto ook in zijn element in de stad. Om het manoeuvreren te vergemakkelijken, beschikt het model standaard over een achteruitrijcamera met twee perspectieven: een achteruitkijkbeeld of vogelperspectief. Een reinigingssproeier zorgt onder alle omstandigheden voor een perfect beeld.

Optioneel is de nieuwe E-3008 verkrijgbaar met Peugeot VisioPark 360° dat dankzij vier camera’s – zo dicht mogelijk geplaatst bij de voor- en achterwielen – en 12 sensoren rondom de auto een 360°-beeld biedt op de omgeving rondom de auto. Hierdoor is het mogelijk om eventuele obstakels in de buurt van het voertuig te vermijden.

Diverse mogelijkheden voor deels autonoom rijden

De nieuwe Peugeot E-3008 kan deels autonoom rijden dankzij het optionele Drive Assist Plus. Dit systeem assisteert de bestuurder door gebruik te maken van alle sensoren van de auto (camera's, radar, etc.) en informatie van het aangesloten navigatiesysteem.

Deze rijhulpsystemen staan de bestuurder bij op wegen met meerdere rijstroken, zoals snelwegen of vierbaanswegen:

  • Adaptieve cruise control met Stop & Go-functie en rijstrookassistent: dit systeem houdt de E-3008 binnen de rijstrook op een door de bestuurder vooraf ingestelde snelheid.
  • Semi-automatische rijstrookwisseling: dit systeem verandert indien nodig van rijstrook voor de bestuurder. Je activeert de functie door inschakeling van de richtingaanwijzer en een druk op de ‘ok’-knop op het stuur. Het systeem stuurt dan automatisch naar de nieuwe rijstrook.
  • Vroege snelheidsaanbeveling: dit systeem detecteert elke verandering in de snelheidslimiet door verkeersborden te lezen en informatie te verzamelen van het aangesloten navigatiesysteem. Het systeem stelt voor dat de bestuurder de Adaptive Cruise Control-instelling aanpast. Als het systeem regen detecteert, stelt het systeem onmiddellijk voor om de snelheid te verlagen in overeenstemming met de snelheidslimiet, bijvoorbeeld van 130 naar 110 km/u op de snelweg.

De bestuurder blijft verantwoordelijk bij deze semi-autonome functies. Sensoren zorgen ervoor dat de bestuurder te allen tijde zijn of haar handen aan het stuur houdt.

Uitgebreide range rijhulpsystemen

De E-3008 beschikt over de nieuwste actieve veiligheidstechnologieën van PEUGEOT, waaronder:

  • Automatisch noodremsysteem met botsingswaarschuwing: detecteert voertuigen, voetgangers en fietsers, dag en nacht, vanaf 7 km/u tot 140 km/u.
  • Actieve waarschuwing bij het verlaten van de rijstrook met correctie voor het verlaten van de rijstrook.
  • Driver Attention Alert: detecteert verlies van alertheid bij de bestuurder door voertuigbewegingen te analyseren.
  • Uitgebreide verkeersbordenherkenning met weergave van verkeersborden: naast gebruikelijke snelheidsborden ook borden voor stop, eenrichtingsverkeer en inhaalverbod.
  • Dodehoekbewaking over lange afstand (tot 75 meter).
  • Hill Descent Control: meer controle bij het afdalen met snelheden onder 30 km/u, zowel vooruit als achteruit, door de snelheid automatisch te regelen.
  • Geavanceerde tractiecontrole: optimaliseert de grip op gladde oppervlakken. Er is keuze uit drie standen: sneeuw, modder en zand.

EXCELLENCE: Next-Level elektrische performance and connectiviteit

De nieuwe Peugeot E-3008 is het eerste model met het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis, dat ook de basis van de toekomstige elektrische voertuigen van Stellantis vormt.

Jerome Micheron, Peugeot Product Directeur, zegt: “Gezien het succes van de vorige 3008 en de klanten die hun vertrouwen in ons hebben gesteld, moesten we durf tonen. Met de nieuwe E-3008 betreedt Peugeot een nieuw tijdperk op het gebied van design en elektrificatie. De E-3008 is ontworpen voor veeleisende, dynamisch ingestelde klanten.”

Elektrisch platform zet nieuwe standaarden

Het STLA Medium-platform biedt plaats aan een batterij met hoge energiedichtheid van maximaal 98 kWh. De wielbasis van de auto is kort gehouden (2,73 meter). Dankzij dit hoogwaardige ontwerp kan de E-3008 het beste bereik in zijn segment bieden (tot wel 700 km), terwijl hij toch compact is (4,54 meter lang).

Ruime keuze uit aandrijflijnen

De nieuwe Peugeot E-3008 is vanaf het begin ontworpen als elektrisch model. Er is keuze uit drie volledig elektrische aandrijflijnen (WLTP-cyclus onder goedkeuring):

  • Single Motor met actieradius van 525 km, tweewielaandrijving, 157 kW (210 pk)
  • Dual Motor met actieradius van 525 km, vierwielaandrijving, 240 kW (320 pk) (elektromotor vóor: 157 kW & 343 Nm, elektromotor achter: 83 kW & 166 Nm)
  • Long Range met actieradius van 700 km, tweewielaandrijving, 170 kW (230 pk)

De joint venture STELLANTIS-NIDEC in Trémery (Frankrijk) produceert de elektromotoren. De eentraps transmissie wordt geproduceerd door Stellantis in Valenciennes (Frankrijk).

De batterij

 De 400V- hoogvoltage lithium-ion batterij - met een chemische samenstelling van NMC (nikkel, mangaan en kobalt) - bevindt zich onder de bodemplaat en voedt de elektromotor (of elektromotoren bij de 4WD-versie). De voeding van overige elektrische verbruikers (verlichting, infotainment etc.) is afkomstig uit een 12V-accu, die via de omvormer wordt gevoed door de hoogspanningsaccu.

De hoogspanningsbatterij is er in drie varianten (WLTP-cijfers in afwachting van homologatie):

  • 73 kWh en actieradius van 525 km
  • 73 kWh Dual Motor met actieradius van 525 km
  • 98 kWh Long Range met actieradius van 700 km

De batterij maakt voor het thermische beheer gebruik van circulerende koelvloeistof om ultrasnel opladen, een geoptimaliseerd bereik en een langere levensduur te garanderen.

De warmtepomp (optioneel) draagt ​​ook bij aan het thermisch comfort van de inzittenden en bespaart tegelijkertijd batterij-energie.

Voor de batterij geldt een garantie van 8 jaar (of 160.000 km) waarbij Peugeot een laadcapaciteit van 70% garandeert.

Snelladen

De laadaansluiting is te vinden op het linker achterscherm en biedt aansluitingen voor Mode 2/3 (wisselstroom, AC) en Mode 4 (gelijkstroom, DC).

Voor AC-laden zijn er twee soorten ingebouwde laders beschikbaar voor alle toepassingen en laadoplossingen van de klant. Een 3-fase onboardlader van 11 kW is standaard. Een 3-fase 22 kW onboardlader is optioneel verkrijgbaar.

Voor het opladen met gelijkstroom (DC) via snelladers met een Mode 4-aansluiting zijn laadsnelheden tot 160 kW mogelijk, waardoor de standaardbatterij van de E-3008 in 30 minuten kan worden opgeladen van 20 tot 80%. Voor de Long Range-batterij geldt een laadtijd van minder dan 30 minuten (20 - 80%).

  • Ondersteuning van slimme laadmogelijkheden
  • V1G- of Smart Charging-functie

Deze functie is compatibel met de diensten van energieleveranciers en past het tijdstip en het vermogen aan waarop de accu van de nieuwe Peugeot E-3008 wordt opgeladen, om de laadkosten te optimaliseren.

  • V2L-functie (Vehicle to Load)

Deze zeer praktische functie biedt klanten de mogelijkheid om een ​​elektrisch apparaat van stroom te voorzien via de hoogvoltage-accu van de E-3008. Het is bijvoorbeeld mogelijk om een ​​e-bike op te laden of een elektrisch apparaat te bedienen. Het systeem kan maximaal 3 kW en 16A leveren.

Plug & Charge-functie

Deze functie vereenvoudigt de voertuigauthenticatieprocedure bij een laadpunt. De nieuwe E-3008 wordt automatisch geïdentificeerd en herkend door het ‘Plug & Charge’-compatibele laadpunt. De klant hoeft de E-3008 alleen maar aan te sluiten om direct te kunnen opladen en factureren, zonder het tonen van een betaal- of identiteitskaart.

3-stage regeneratief remmen

De nieuwe Peugeot E-3008 biedt drie niveaus van regeneratief remmen. Deze functie maakt het instinctief en eenvoudig om het niveau van energieterugwinning en het vertragingsniveau aan te passen op basis van eigen voorkeur. Met behulp van de paddles achter het compacte stuur selecteert de bestuurder 1 van de 3 niveaus. De linker paddle verhoogt de regeneratie en de rechter paddle verlaagt de regeneratie:

• Laag (-0,6 m/s²), voor een vertraging die dicht bij die van een voertuig met verbrandingsmotor ligt,

• Medium (-1,2 m/s²), voor verhoogde vertraging wanneer het gaspedaal wordt losgelaten,

• Hoog (-1,8 m/s²), voor maximale vertraging wanneer het gaspedaal wordt losgelaten, en dus maximale regeneratie.

De laatste 2 niveaus schakelen automatisch de achterremlichten in wanneer er vertraagd wordt.

Sterke focus op duurzaamheid

Voor de nieuwe 3008 gebruikt Peugeot meer dan 500 kilogram aan groene materialen (metalen + polymeren):

  • Groen staal en aluminium vertegenwoordigen 60% van de totale massa groene materialen,
  • Meer dan 30 polymeer-onderdelen gemaakt van groene materialen,
  • Toepassing van gerecycled plastic in bumpers, spoilers, opbergbakken en tapijten.

De duurzame ontwerpaanpak wordt geïllustreerd door de vermindering van het aantal decoratieve inzetstukken op de carrosserie en het verwijderen van alle chroomdelen aan de buitenkant van de nieuwe 3008.

Een geïntegreerd industrieel ecosysteem

Als onderdeel van zijn duurzame aanpak ontwerpt en produceert Peugeot de nieuwe E-3008 in Frankrijk. De batterijen zijn ontworpen in de Stellantis-fabriek in Mulhouse, waarna de pakketten worden geassembleerd in de fabriek in Sochaux, waar ook de E-3008 van de band rolt.

Andere efficiënte aandrijflijnen: hybride en plug-in hybride

De nieuwe Peugeot 3008 is op termijn ook verkrijgbaar met geëlektrificeerde (hybride en plug-in hybride) aandrijflijnen. Meer details hierover maakt Peugeot later bekend.

Houd mij op de hoogte