Nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen: de ultieme vorm van elektrische mobiliteit
Lokaal vervoer van goederen zonder uitstoot van schadelijke stoffen staat hoog op de agenda in menige stad. Peugeot ontwikkelde daarom als een van de eerste fabrikanten een bestelwagen, die voor de opwekking van stroom gebruikt maakt van een brandstofcel in combinatie met een accu: de Peugeot e-Expert Hydrogen. Met deze nieuwe bedrijfsauto, uitgerust met een zeer geavanceerde elektrische aandrijflijn, voegt Peugeot weer een model toe aan haar emissievrije vloot.
De brandstofceltechnologie maakt het mogelijk om de e-Expert Hydrogen binnen slechts drie minuten bij te tanken met waterstof. De e-Expert Hydrogen heeft drie tanks, die samen 13,2 kilo aan vloeibare waterstof kunnen herbergen. Samen met een 10,5 kWh lithium-ion batterij geeft dit de e-Expert een actieradius van 400 kilometer volgens de WLTP testcyclus.
Peugeot’s doelstellingen met waterstofmobiliteit
In de wereldwijde energietransitie verwacht Peugeot dat waterstof een belangrijke rol gaat spelen. Er zijn inmiddels tal van internationale projecten ontwikkeld en aangekondigd, waarin vooral Europa een voortrekkende rol speelt. Dankzij talrijke investeringen ontwikkelt het waterstofecosysteem zich inmiddels met grote snelheid. De investeringen van de European Clean Hydrogen Alliance worden momenteel geschat op ongeveer 60 miljard euro. Ook heeft het waterstofdistributienetwerk met dank aan verschillende overheidsplannen een flinke boost gekregen en groeit het op gestaag tempo door. Peugeot werkt daarbij rechtstreeks samen met diverse energieleveranciers om pakketdeals mogelijk te maken.
De doelstelling van Peugeot is duidelijk: investeren in nieuwe, compromisloze mobiliteitsoplossingen zonder CO2-uitstoot en een leidende rol innemen op het gebied van waterstofmobiliteit. De combinatie van brandstofcel en waterstof voldoet volledig aan de strengste eisen voor emissievrije mobiliteit en is als oplossing breed inzetbaar voor alle mobiliteitsvraagstukken. Denk daarbij aan intensief gebruik, grote actieradius, de mogelijkheid om snel bij te tanken en efficiënt gebruik van de ruimte in het interieur. Al deze voordelen zonder iets anders uit te stoten dan zuiver water, dat als stoom de uitlaatpijp verlaat.
Een innovatieve aandrijflijn
De nieuwe Peugeot e-Expert Hydrogen maakt gebruik van nieuwe technologie, genaamd Next gen e-Van Hydrogen efficiency, dat gebaseerd is op het EMP2 (Efficient Modular Platform) multi-energieplatform. Deze technologie maakt het mogelijk om twee elektrische energiebronnen te combineren in één mid-power plug-in waterstof/elektrisch systeem, dat bestaat uit een accu die kan worden opgeladen aan het lichtnet of met een brandstofcel, die waterstof omzet in elektriciteit en water. Waterstof wordt opgeslagen in drie tanks onder de vloer van de e-Expert Hydrogen. Op deze wijze profiteert de bestuurder van gecombineerde voordelen van brandstofcel- en accutechnologie, én natuurlijk van het gemak en plezier van elektrisch en emissievrij rijden.
Twee energiebronnen: extra efficiënt
Voor de productie van de brandstofcel werkt Peugeot samen met Symbio, een specialist in waterstofsystemen voor lichte en zware bedrijfsauto’s. De brandstofcellen voor de e-Expert Hydrogen worden geproduceerd in de Symbio-fabriek in Vénissieux bij Lyon.
De brandstofcel is samengesteld uit verschillende membraanlagen die stroom genereren door waterstof en zuurstof om te zetten in water en elektrische stroom. In de cel ontstaat een chemische reactie tussen twee elementen: waterstof (de brandstof, in de tanks) en zuurstof (in de omgevingslucht). Door veel membranen te gebruiken, wordt voldoende elektrisch vermogen opgewekt om de elektrische motor van de e-Expert Hydrogen aan te drijven. Bij deze reactie komt geen CO2 vrij, het bijproduct is uitsluitend zuiver water.
- De reactie die in een cel wordt geproduceerd, is als volgt:
Waterstof + zuurstof → elektriciteit + water + warmte = 2 H2 + O2 → 2 H2O.
De brandstofcel van de Peugeot e-Expert Hydrogen wordt gevoed door drie waterstoftanks met een capaciteit van 4,4 kg waterstof, onder een druk van 700 bar. De tanks bevinden zich onder de vloer achterin en hebben geen effect op de laadruimte van de e-Expert.
De lithium-ion accu
De brandstofcel wordt gecombineerd met een oplaadbare lithium-ion accu met een capaciteit van 10,5 kWh en een maximale output van 90 kW. Deze accu bevindt zich onder de voorstoelen en voorziet de motor van de nodige energie tijdens verschillende fases van de rit. Een 11 kW driefasige oplader bevindt zich in de motorruimte.
Innovatieve combinatie: het mid-power plug-in waterstof/elektrisch systeem
Deze twee energiebronnen werken samen om de 100 kW en 260 Nm sterke elektromotor te voorzien van de nodige energie. De motor bevindt zich op de vooras en is vergelijkbaar met die van de bestaande (batterij-elektrische) e-Expert.
Alleen maar voordelen
De Peugeot e-Expert Hydrogen biedt voordelen voor klanten die schone mobiliteit willen combineren met maximale flexibiliteit.
De belangrijkste technologische kenmerken zijn:
- Het vermogen om zowel korte & lange afstanden volledig elektrisch en zonder schadelijke uitstoot af te leggen.
- De mogelijkheid om waterstof te tanken binnen drie minuten en een actieradius tot wel 400 kilometer (WLTP).
- Gebruik kunnen maken van lokaal geproduceerde (groene) waterstof.
- Geen geluidsoverlast.
- Het leveren van de ultieme (elektrische) rij-ervaring: maximaal koppel bij iedere snelheid, geen geur, geen trillingen en schakelen is voorgoed verleden tijd.
Laadvolume blijft gelijk
Het laadvolume van de Peugeot e-Expert Hydrogen is ongewijzigd ten opzichte van de diesel- en batterij-elektrische versies:
- Tot 6,1 m³ laadvolume.
- Tot 1.100 kg laadvermogen.
- Tot 1.000 kg trekgewicht
Door elektrische aandrijving te combineren met de mogelijkheid om in drie minuten te tanken voor een rijbereik tot 400 km (WLTP) is brandstofceltechnologie hét antwoord op de steeds toenemende en complexere behoeften en toepassingen van professionals.
Een unieke rij-ervaring
Het mid-power plug-in waterstof/elektrisch systeem kent verschillende bedrijfsfasen:
- Bij het opstarten en bij lage snelheid: alleen de accu voorziet de elektromotor van energie.
- Bij constante snelheid: de brandstofcel levert energie rechtstreeks aan de elektromotor.
- Bij accelereren, inhalen of bergopwaarts rijden: de brandstofcel en de accu worden gecombineerd om de elektromotor van energie te voorzien.
- Bij remmen en afremmen: de elektromotor laadt de accu op.
Comfort, veiligheid en garantie
Het maximale vermogen van de e-Expert Hydrogen is beschikbaar vanaf het moment dat de auto wordt gestart. Dat betekent maximale kracht zonder trillingen, zonder lawaai, zonder versnellingen, zonder geur en natuurlijk zonder CO2-uitstoot. Waterdamp uit de uitlaatpijp is de enige uitstoot.
Om de veiligheid van voetgangers in de stad en tot 30 km/u te garanderen, klinkt een geluidssignaal om te waarschuwen voor de aanwezigheid van de e-Expert Hydrogen, zowel in de vooruit- als achteruitversnelling.
Voor de accu geldt een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer.