Peugeot introduceert 3008 & 5008 HYBRID met 48V‑technologie
- ALLURE: op weg naar een 100% geëlektrificeerd gamma met introductie van de PEUGEOT 3008 en 5008 HYBRID.
- EXCELLENCE: nieuwe generatie PureTech-benzinemotor met 100 kW (136 pk) vermogen en e-DCS6-versnellingsbak.
- EMOTIE: meer rijplezier en lager verbruik dankzij de nieuwe HYBRID-technologie.
De elektrificatie van het modellengamma van PEUGEOT is in volle gang. Het jaar 2023 wordt hét elektrische jaar voor het Franse merk, met introducties van nieuwe modellen en nieuwe technologieën die het nu al sterk geëlektrificeerde gamma verder uitbreiden. Behalve nieuwe ontwikkelingen op het gebied van 100% elektrisch, plug-in hybride en waterstof, introduceert Peugeot ook een nieuwe generatie hybrid-technologie, ontwikkeld door Stellantis. Het 48V HYBRID-systeem wordt eerst aangeboden in de Peugeot 3008 en Peugeot 5008 en vindt daarna ook zijn weg naar andere modellen.
De nieuwe hybride aandrijflijn bestaat uit een PureTech-benzinemotor van de nieuwe generatie, met 100 kW (136 pk) vermogen, die gekoppeld is aan een nieuwe geëlektrificeerde zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Dankzij de 48V-accu, die tijdens het rijden wordt opgeladen, en de geïntegreerde elektromotor biedt deze nieuwe aandrijflijn extra koppel bij lage toerentallen. Bovendien is het verbruik tot wel 15% lager en is er ook minder CO2-emissie. De SUV’s in het C-segment met het HYBRID-systeem kunnen zo meer dan 50% van de tijd 100% elektrisch en emissievrij rijden, ideaal voor bijvoorbeeld ritten in de bebouwde kom.
Intuïtieve bediening
In het verkeer werken de verbrandings- en de elektromotor zowel samen als onafhankelijk van elkaar. Niet alleen om het energieverbruik te minimaliseren, maar ook om comfort te bieden en prestaties te leveren. Bij krachtige acceleraties vanuit lage toerentallen levert de elektromotor extra koppel ter ondersteuning van de benzinemotor. Andersom, tijdens afremmen bijvoorbeeld, schakelt het systeem de benzinemotor uit en dient de elektromotor als generator om de 48V-accu op te laden. Die opgeslagen energie kan vervolgens weer gebruikt worden om in de emissievrije modus te rijden in de stad, over korte afstanden en bij het manoeuvreren. Via Peugeot i-Cockpit® wordt de bestuurder op de hoogte gehouden over de werking van het hybridesysteem, terwijl de diverse rijmodi automatisch hun werk doen.
Tastbare voordelen
Wanneer de laadstatus van de accu het toelaat, maakt het HYBRID-systeem het mogelijk om in de 100% elektrische modus te starten en weg te rijden, te manoeuvreren (bijvoorbeeld om te parkeren) en in druk verkeer met lage snelheid te rijden. In de stad kunnen de Peugeot 3008 en 5008 HYBRID meer dan 50% van de tijd in de 100% elektrische modus rijden. Dit zorgt voor een brandstofbesparing van tot wel 15%. In vergelijking met een vergelijkbare benzinemotor zonder elektrische ondersteuning biedt de HYBRID-motor in deze SUV’s een gemiddelde brandstofbesparing van ongeveer 1 liter/100 km (WLTP, gecombineerde cyclus).
Deze besparing wordt voornamelijk gerealiseerd in de stad (- 2,5 l/100 km) en daarbuiten (- 0,7 l/100 km). Op de snelweg is het brandstofverbruik ongewijzigd. Deze prestaties vertalen zich in een gemiddelde daling van 20 g/km CO2-uitstoot (WLTP, gecombineerde cyclus) voor de 3008 en 5008.
Bij hogere snelheden (tot 145 km/h) slaat de verbrandingsmotor af zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat bij constante snelheid en bij het afremmen. Bij lage snelheid levert de elektromotor extra koppel met een eenmalige boost om de reactietijd van de turbo te compenseren. Hierdoor is terugschakelen niet nodig, wat het rijcomfort en de dynamiek verhoogt. En wanneer de bestuurder het gaspedaal volledig intrapt, levert de elektromotor een extra vermogen van 9 kW (12 pk).
De belangrijkste componenten van het 48V HYBRID-systeem
Met uitzondering van de 48V-accu, die onder de bestuurderstoel van de Peugeot 3008 en 5008 is ondergebracht, bevinden alle componenten van de nieuwe aandrijflijn onder de motorkap.
Technische gegevens over nieuwe generatie 1,2-liter PureTech 3-cilinder benzinemotor:
- Inhoud: 1.199 cm3
- Vermogen: 100 kW (136 pk) bij 5.500 t.p.m.
- Koppel: 230 Nm bij 1.750 t.p.m.
- Turbocompressor met variabele geometrie voor betere motorprestaties
- Distributieketting (lage onderhoudskosten)
- Kleptiming: Atkinson-Miller-cyclus voor een betere thermische efficiëntie van de verbranding
- Emissienorm: Euro 6.e
De e-DCS6-transmissie met dubbele koppeling
De Peugeot 48V Hybrid-aandrijflijn omvat een nieuwe, geëlektrificeerde automatische transmissie met dubbele koppeling en zes overbrengingen. Deze is speciaal ontworpen voor hybridesystemen. Het transmissiehuis herbergt ook de elektromotor, de omvormer en de ECU. Deze compacte configuratie beperkt het gewicht, wat optimale balans en rijprestaties garandeert.
De e-motor
De elektromotor met permanente magneet levert een piekvermogen van 21 kW (28 pk) en een koppel van 55 Nm. De elektromotor kan de auto 100% elektrisch aandrijven wanneer de behoefte aan trekkracht gering is en de verbrandingsmotor ondersteunen om het brandstofverbruik te reduceren. Tijdens het vertragen en afremmen fungeert de motor als generator om de 48V-accu van het hybridesysteem op te laden. Hij levert ook de stroom voor het starten van de verbrandingsmotor.
De 48V hybride-accu
De 48V lithium-ion-accu heeft een brutocapaciteit van 898 Wh en een beschikbare capaciteit van 432 Wh. Hij is ontworpen om tijdens de hele levensduur van de auto dezelfde prestaties te leveren. De accu is standaard voorzien van een garantie van 8 jaar/160.000 km.
De 48V-accu bevindt zich onder de linker voorstoel, wat voordelen biedt ten opzichte van installatie onder de achterbank, zoals:
- de volledige interieurruimte is beschikbaar
- het volledige volume van de bagageruimte blijft behouden
- het energieverlies door de lengte van de kabels is beperkt
- het rijplezier blijft behouden dankzij de goede gewichtsverdeling (accu in het midden van het voertuig)
Twee elektrische netwerken
De Peugeot 3008 en Peugeot 5008 zijn beiden voorzien van twee elektrische netwerken. Een 12V-laagspanningsnet om de uitrusting van de auto te voeden en een 48V-hoogspanningsnet om het hybridesysteem te voeden. De elektriciteit wordt uitsluitend door de 48V-elektromotor/generator geproduceerd. Een spanningsregelaar zet de geproduceerde elektriciteit om naar het 12V-netwerk van de auto.
Specifiek hardware
Op de speciale display, waarvan alle Peugeot-modellen met de nieuwe HYBRID-aandrijving zijn voorzien, ziet de bestuurder alle relevante informatie over de werking van het hybridesysteem. De display toont onder meer 100% elektrisch rijden (snelheidsmeter in blauw), de energiestroom in het systeem, het laadniveau van de accu, de werkingsstatus via een vermogensmeter (Charge, Eco, Power) en het percentage van de totale afgelegde afstand dat in de elektrische modus is gereden. Dat kan op elk moment of aan het einde van de rit.
Bovendien worden deze modellen uitgerust met AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) dat voetganger en fietsers rond de auto met een geluidssignaal waarschuwt voor de naderende auto. Het systeem is actief tot 30 km/h.