Peugeot verlaagt prijzen e-308 en maakt prijzen e-308 GT en SW bekend
Na onlangs de prijzen bekend te hebben gemaakt van de nieuwe Peugeot e-308 First Edition Berline en de e-308 Allure Berline, opent Peugeot nu ook de orderboeken voor de nieuwe e-308 GT Berline, e-308 Allure SW en e-308 GT SW. De prijspositionering van de e-308 is aanzienlijk verscherpt, met een prijsverlaging van € 2.000,-. De consumentenprijzen beginnen bij € 43.585,- voor de al zeer rijk uitgeruste Allure-uitvoering (alle genoemde prijzen zijn inclusief € 1.170,- rijklaarmaakkosten en metaallak).
Sinds april staan er twee versies van de 100% elektrische Peugeot e-308 op de prijslijst: de e-308 Allure en de First Edition Berline. De prijs van beide versies is met € 2.000,- verlaagd. Dankzij de verbeterde prijspositionering vallen alle versies van de Peugeot e-308, met uitzondering van de Peugeot e-308 GT SW, onder de SEPP-grens van € 45.000,- en komen ze in aanmerking voor de subsidie van € 2.950,- voor particulieren op elektrische auto’s.
De nieuw geïntroduceerde versies profiteren ook van de herziene en scherpere prijzen. Het leveringsgamma van de nieuwe Peugeot e-308 begint bij de uitvoering Allure. Klanten kunnen rekenen op een rijke standaarduitrusting met onder meer standaard metaallak, 18-inch lichtmetalen wielen, Pack Drive Assist 1, verwarmbare voorstoelen, een verwarmbaar stuurwiel en navigatie. De e-308 Allure heeft een prijs van € 43.585,-. De e-308 Allure SW heeft een prijs van € 44.875,-.
e-308 GT
De sportief uitgeruste e-308 GT heeft een prijs van € 45.985,- als Berline en blijft ook onder de SEPP-grens (fiscale prijs € 42.415,-). Metaallak is standaard op de GT, samen met de andere eerder genoemde uitrusting van de Allure. De GT voegt ook bekleding van Alcantara/kunstleder, Full LED-koplampen en specifieke afwerkingsdetails toe die het sportieve karakter benadrukken. De e-308 GT SW heeft een prijs van € 47.285,-
Excellence: de nieuwe Peugeot e-308 is efficiënt en innovatief
De efficiënte aandrijflijn van de Peugeot e-308 zorgt voor een optimale actieradius en uitstekende prestaties, met de directe respons die typerend is voor een elektrisch aangedreven auto. Met 115 kW (156 pk) vermogen en 270 Nm koppel – direct vanuit stilstand beschikbaar – biedt de e-308 een directe respons op het stroompedaal en een vloeiende aandrijving. Deze elektromotor vormt een aanvulling op het bestaande aanbod met 96 kW (130 pk) sterke benzineversie en 133 kW (180 pk) tot 162 kW (225 pk) sterke plug-in hybrideversies.
Ook de batterij in de e-308 is van een nieuwe generatie. Het is een 54 kWh (51 kWh bruikbaar) hoogvoltagebatterij (400 Volt) met een nieuwe chemische samenstelling van 80% nikkel, 10% mangaan en 10% kobalt. De actieradius bedraagt maximaal 412 km volgens de WLTP-cyclus.
Bij de ontwikkeling van de Peugeot e-308 stond efficiëntie voorop. De combinatie van elektromotor, batterij, aerodynamica (voor- en onderzijde zijn geoptimaliseerd ten opzichte van de standaard 308), gewichtsoptimalisatie (EMP2-platform) en het minimaliseren van wrijving (A-klasse banden) heeft gezorgd voor een bijzonder laag energieverbruik. Ook de standaard warmtepomp draagt daar aan bij, door voor een comfortabel klimaat in het interieur te zorgen bij een zo laag mogelijk energieverbruik en met een geringe impact op de actieradius.
Om de beschikbare energie zo effectief mogelijk te gebruiken, kan de bestuurder kiezen uit drie rijmodi:
- ECO, voor een maximale actieradius (80 kW/109 pk en 220 Nm)
- NORMAL, voor alledaags gebruik (100 kW/136 pk en 250 Nm)
- SPORT, voor maximale prestaties en beleving (115 kW/156 pk en 270 Nm)
Aanvullend zorgt een BRAKE-modus voor extra efficiëntie door bij ‘gas los’ extra af te remmen op de elektromotor en zo energie terug te winnen.
De Peugeot e-308 is standaard voorzien van een 11 kW boordlader. De laadaansluiting is geschikt voor alle laadmodi. Bij een 100 kW laadpunt is het mogelijk om de batterij in 30 minuten van 20 tot 80% op te laden.