Voor Opel breekt een nieuwe fase aan in de transitie naar een volledig elektrisch gamma. De fabrikant uit Rüsselsheim start met de verkoop van de nieuwe Astra Electric: de eerste 100% elektrisch aangedreven Astra voor serieproductie in de rijke geschiedenis van het model. Opel start in eerste instantie met de levering van de vijfdeurs hatchback. De prijzen beginnen bij 39.999 euro. Deze gunstige prijsstelling vertaalt zich in een netto bijtelling vanaf 262 euro, terwijl de Astra Electric voldoet aan de voorwaarden voor de aanschafsubsidie (SEPP) voor particulieren.
De nieuwe Opel Astra Electric staat garant voor een opwindende rijervaring en maakt indruk met zijn gedurfde en pure design, met 18-inch lichtmetalen wielen en een royale uitrusting. De Opel Astra Electric is beschikbaar in een goed uitgeruste basisuitvoering (de Astra Electric) en de sportieve en rijk uitgeruste Astra Electric GS. De basisversie is standaaard al voorzien van tal van elektronische rijhulpsystemen, waaronder een botswaarschuwing met automatische remingreep. Daarnaast is de GS-uitvoering voorzien van een automatische snelheidsassistent met stopfunctie en Intelli-Vision 360-graden camera. De nieuwe Astra Electric is als eerste Opel optioneel leverbaar met Intelli-Drive 2.0 met onder meer semi-automatische rijstrookwisseling en intelligente snelheidsaanpassing. Verder wordt het comfort verhoogd door de (in de GS) standaard aanwezige AGR-gecertificeerde bestuurdersstoel, terwijl de digitale Pure Panel-cockpit met twee 10-inch beeldschermen en het nieuwste infotainmentsysteem bijdragen aan de algehele, plezierige beleving in de Opel Astra Electric.
“Sinds de introductie van de nieuwste generatie Opel Astra heeft het model zowel experts als het publiek enthousiast gemaakt. Met de nieuwe Astra Electric die nu te bestellen is, openen we het volgende hoofdstuk in het succesverhaal van onze bestseller in deze klasse. Voor het eerst volledig elektrisch, lokaal emissievrij en uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik – de nieuwe Opel Astra Electric zal klanten in vervoering brengen en maakt elektrische mobiliteit nog bereikbaarder”, zegt Florian Huettl, CEO van Opel.
Met de verkoopstart van de Opel Astra Electric is de Astra nu leverbaar met keuze uit vijf aandrijfvarianten. Naast de efficiënte benzinemotor in twee vermogensvarianten is de Astra er ook als plug-in hybride in twee vermogensversies. Met de volledig elektrische variant die zich aan het aanbod toevoegt, is er voor de Astra meer aandrijfkeuze dan ooit.
Vraag een vrijblijvende offerte aanVerantwoord rijplezier: innemend, praktisch en lokaal emissievrij
De nieuwe Opel Astra Electric maakt indruk met zijn verantwoorde, lokaal emissievrije prestaties en hoge mate van comfort en rijplezier. De elektromotor levert een vermogen van 115 kW (156 pk) en een koppel van 270 Nm dat onmiddellijk beschikbaar is vanaf de eerste aanraking van het stroompedaal. Het gewicht van ‘slechts’ 1.679 kg – circa 100 kg lichter dan zijn concurrenten en een van de beste waarden in deze klasse – draagt bij aan de vlotte en overtuigende acceleratie. Tevens is de topsnelheid begrensd op 170 km/u, waarmee de Astra Electric een hogere topsnelheid heeft dan veel andere elektrische modellen in zijn segment. Bestuurders hebben keuze uit de rijmodi Eco, Normal en Sport om het rijkarakter verder af te stemmen op hun persoonlijke voorkeuren.
De ingenieurs van Opel besteedden veel aandacht aan de efficiënte verpakking van de batterij om, ondanks het compacte formaat, toch een voorbeeldige actieradius te garanderen. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion batterij met een capaciteit van 54 kWh. Die maakt gebruik van 102 cellen die zijn ondergebracht in 17 modules, goed voor een actieradius tot 418 kilometer1. Met een gemiddeld energieverbruik van 14,8 kWh/100 km2 – mede dankzij de standaard aanwezige warmtepomp – is de Astra Electric bijzonder efficiënt en prima inzetbaar voor langere afstanden. En als je langs de snelweg moet opladen, dan kun je je weg snel weer vervolgen. De Opel Astra Electric is geschikt voor snelladen (DC) met een vermogen tot 100 kW, waarmee de batterij binnen een tijd van circa 30 minuten tot 80% is op te laden. Bij een regulier AC-laadpunt is de batterij ook snel op te laden dankzij de standaard aanwezige 3-fasen 11 kW-boordlader.
Het batterijpakket van de Opel Astra Electric is gemonteerd in de bodem van de auto, waardoor er geen zit- en bagageruimte verloren gaat ten opzichte van de andere aandrijfvarianten van de Astra. De 100% elektrische versie beschikt over 352 liter bagageruimte, die eenvoudig is uit te breiden tot 1.268 liter door de rugleuning van de achterbank neer te klappen. Ander voordeel van deze uitgekiende plaatsing van de batterij is dat het zwaartepunt nog lager ligt, wat volledig ten goede komt aan de rijdynamiek van de Astra Electric. Bovendien is de torsiestijfheid van de elektrische versie 31% toegenomen vergeleken met de standaard Astra.
Vraag een vrijblijvende offerte aan
Opel Astra Electric GS: standaard topuitrusting en topdesign
Dankzij de bijzonder torsiestijve carrosserie en uitgebreide maatregelen ten aanzien van geluidsisolatie genieten inzittenden van de Astra Electric van een bijzonder hoog comfortniveau. Dankzij de standaard gelamineerde ruiten dringen omgevings- en rijgeluiden nauwelijks door in het interieur, terwijl inzittenden worden getrakteerd op ergonomische stoelen – optioneel verkrijgbaar met Alcantara® bekleding – die het voor Opel kenmerkende niveau van zitcomfort bieden. De standaard aanwezige AGR-gecertificeerde (Aktion Gesunder Rücken e.V.) Active Sport bestuurdersstoel biedt het hoogst mogelijke zitcomfort van Opel met uitstekende zijdelingse steun en een breed scala aan handmatige en elektrische verstelmogelijkheden. Hiermee kan iedere bestuurder de best mogelijke zitpositie aannemen voor een intense en unieke rijbeleving.
Tot de vele andere moderne technologieën en assistentiesystemen van de nieuwe Opel Astra Electric behoren:
- LED-techniek voor koplampen met grootlicht-assistent, dagrijverlichting, mistlampen en achterlichten
- Waarschuwing voor frontale botsingen met automatische remingreep en voetgangersdetectie
- Lane Keeping Assist
- Verkeersbordherkenning
- Vermoeidheidsdetectie
- Automatische snelheidsassistent met stopfunctie
- Parkeerhulp voor en achter
- 360-graden Intelli-Vision camera
- Warmtepomp voor energiezuinige klimaatbeheersing van het interieur
Intelli-Drive 2.0
De nieuwe Astra Electric is als eerste Opel optioneel leverbaar met een uitgebreid pakket aan assistentiesystemen, gebundeld onder de noemer Intelli-Drive 2.0. Voor het eerst in een Opel wordt de mogelijkheid van semi-automatisch wisselen van rijstrook gecombineerd met intelligente snelheidsaanpassing. Hiermee stuurt de assistent de Astra Electric met kleine stuurbewegingen naar de gewenste rijstrook als die vrij is. De intelligente snelheidsaanpassing zorgt ervoor dat – indien bevestigd door de bestuurder – de snelheid van de auto wordt verlaagd naar de nieuwe geldende maximumsnelheid of tot de door de bestuurder ingestelde limiet. Hiervoor gebruikt IntelliDrive 2.0 niet alleen sensoren, maar ook netwerkinformatie via de ether. De adaptieve Intelli-Lux LED® Pixel Light koplampen met 168 LED-elementen behoren ook tot de intelligente, veiligheidsverhogende technologieën.
Pure Panel Pro
De volledig digitale Pure Panel Pro-cockpit met twee 10-inch breedbeeldschermen draagt bij aan de algehele, plezierige beleving in de Opel Astra Electric. De infotainmentsystemen maken gebruik van het geïntegreerde Snapdragon® Automotive Cockpit Platform3 van Qualcomm Technologies voor verbeterde graphics en multimediafuncties. De nieuwste generatie van de intuïtieve human-machine interface geeft alle belangrijke functies weer, zoals de laadstatus van de batterij en de actieradius, terwijl de klimaatregeling eenvoudig is te bedienen met fysieke knoppen. Tevens zorgen de duidelijk afleesbare head-up display en bediening van functies met natuurlijke stemherkenning ervoor dat de bestuurder zijn ogen zo veel mogelijk op de weg kan richten.
Net als elke Opel Astra van de nieuwste generatie wordt de Astra Electric gekenmerkt door een zelfverzekerde en dynamische uitstraling met het Opel Vizor familiegezicht en een puur en gedurfd exterieurdesign. Hij onderscheidt zich daarbij met zijn sportiever ontworpen voorbumper en standaard 18-inch vijfspaaks lichtmetalen wielen met een antraciet afwerking. Ook de two-tone carrosserie-optie met een carbonzwart dak en zwarte buitenspiegelkappen zorgt ervoor dat de nieuwe Opel Astra Electric een onmiskenbare, elektrificerende blikvanger op de weg wordt.
Prijzen Opel Astra Electric
De nieuwe Opel Astra Electric is nu te bestellen voor prijzen vanaf 39.999 euro. Deze basisprijs geldt voor de vijfdeurs hatchback en vertaalt zich in een netto bijtelling vanaf 262 euro.. Bovendien voldoet de Astra Electric aan de voorwaarden voor de aanschafsubsidie (SEPP) voor particulieren.
De Opel Astra Electric is ook leverbaar in de uitvoering GS, met een nog rijkere standaarduitrusting en een onderscheidende uitstraling, onder meer dankzij de sportiever ontworpen voorbumper. De prijzen van de Astra Electric GS beginnen bij 42.999 euro. De 5-deurs Astra Electric staat vanaf komende maand in de Nederlandse showrooms. De stationwagenvariant van de Opel Astra Electric – de Astra Sports Tourer Electric – zal later dit jaar zijn opwachting maken als de eerste 100% elektrische stationwagen van Europese makelij.