Citroën E-C4: Dagelijkse ritten en lange reizen mogelijk door vooruitstrevende visie op elektrificatie
- De Citroën ë-C4 combineert een economisch voordeligere en lichtere 50 kWh batterij met 100 kW gelijkstroom laadvermogen, en levert daarmee betere laadsnelheden dan de meeste van zijn concurrenten.
- Met een actieradius van 357 km (WLTP) kan de bestuurder van de ë-C4 met een gerust hart dagelijkse ritten maken evenals langere reizen. Met de Charge My Car-app is elke reis inclusief laden onderweg te plannen dankzij 300.000 compatibele oplaadstations in Europa.
- Tot dusver is de ë-C4 - de volledig elektrische versie van de C4 - in Frankrijk, Spanje en Nederland goed voor 35% van de totale C4-verkoop.
De overstap naar elektrisch rijden verandert onze manier van denken en laat nieuwe gewoonten ontstaan. Een kleinere, goedkopere batterij met een grote laadcapaciteit is sneller en vaker volgeladen, in tegenstelling tot zware, dure batterijen - waarvan de totale actieradius slechts zelden volledig wordt benut. Dit proces – en daarmee ook de transitie – wordt vergemakkelijkt door de uitbreiding van het laadnetwerk (met name in de buurt van snelwegen) en het gemak waarmee ritten kunnen worden gepland met behulp van de app Charge My Car van Free2move.
Citroën ë-C4: Perfect voor de lange ritten
De ë-C4 is zodanig ontworpen dat zowel de dagelijkse ritten als lange reizen gemakkelijker worden: niet alleen worden korte dagelijkse ritten praktischer, de ë-C4 heeft ook alles in huis om ook op langere afstanden volledige gemoedsrust te bieden:
- Een kleinere omvang van de batterij, wat minder gewicht betekent en resulteert in een lager verbruik
- Geoptimaliseerde laadtijden dankzij 100 kW snelladen met gelijkstroom
- Verbeterd stroomverbruik dankzij innovaties op het gebied van warmtepompen, de toevoeging van een hygrometrische sensor en een geoptimaliseerd transmissiesysteem.
Vaker en sneller laden
De ë-C4 biedt een verstandige overstap naar elektrisch rijden. In plaats van voortdurend een zware en dure batterij mee te moeten nemen, is het beter om een geoptimaliseerde batterij te hebben die snel wordt opgeladen. Hoe verrassend het ook mag lijken, vaker en korter stoppen is doeltreffender bij het afleggen van langere afstanden dan minder frequent stoppen voor een langere periode. Dit heeft te maken met laadcapaciteiten en laadcurves. Vergelijk het met een glas water. Dat vult zich sneller bij het begin van het schenken en naarmate het water bij het bredere bovendeel komt, neemt de snelheid af. Het opladen van een elektrische auto heeft een soortgelijke curve: het duurt langer om de batterij van 80 tot 100% op te laden dan van 0% tot 80%. Het is raadzaam om een batterij op te laden wanneer het oplaadniveau laag is en waneer de de batterij zijn optimale bedrijfstemperatuur heeft bereikt (na een rit op een snelweg bijvoorbeeld). Met een compactere batterij profiteren gebruikers dus niet alleen van snellere oplaadtijden, maar ervaren ook een financieel voordeel, daar waar de kosten voor opladen vaak per minuut worden berekend.
Het plannen van de reis
Voor langere reizen is het dus efficiënter om meerdere korte laadstops te maken om het hoogste oplaadvermogen te krijgen en op de laadkosten te besparen. Deze verandering in de manier waarop we reizen vormt geen probleem aangezien er diensten beschikbaar zijn die een dergelijke reis makkelijker maken. Optimaal profiteren van elektrische auto’s op langere trajecten vergt dus een andere aanpak: routes zo plannen dat pauzes en laadtijden optimaal benut worden.
De Trip Planner in de Charge My Car-app van Free2move is daarom een onmisbare reisgenoot. ë-C4-rijders hebben toegang tot de routeplanner die de 300.000 beschikbare snellaadstations in Europa realtime lokaliseert langs de route en zo het aantal stops kan beheren en daarmee geruststelling biedt. Hierbij wordt rekening gehouden met de actieradius en omgevingsfactoren als de buitentemperatuur en wegomstandigheden. De applicatie is zo geavanceerd dat zelfs het gebruik van de airconditioning wordt meegenomen in de berekingen. Bovendien krijgt de gebruiker informatie over de reisduur, de laadtijden en de kosten van het laden. Alles is verzameld op één plek. De Charge My Car-app is niet alleen beschikbaar op de smartphone, maar stuurt de route rechtstreeks naar het verbonden navigatiesysteem van de auto.
Praktijkvoorbeeld
Met de Citroën ë-C4 kunnen de inzittenden met een gerust hart reizen en genieten van al het comfort dat een elektrische auto biedt: een weekendje weg naar een bestemming op meer dan honderd kilometer van de woonplaats of met de auto op vakantie naar het buitenland. De extra reistijd die nodig is om de batterij op te laden is gering, niet veel langer dan een pauze die mensen nemen tijdens een lange rit om even de benen te strekken, te lunchen of gewoon om de aanbovelen 15 tot 20 minuten pauze te nemen om de paar uur.
Citroën ë-C4: de ideale middenweg
Tevens is de ë-C4 ideaal voor dagelijks ritten en woon-werkverkeer. Korte ritten naar kantoor, school of tijdens vrijetijdsgebruik zijn stil, schok- en trillingsvrij, dynamisch en zonder CO2-uitstoot. De batterij is op te laden aan een traditioneel stopcontact of via een Wall Box thuis of op het werk. Met een actieradius van 357 km (WLTP) is het niet nodig om de batterij elke dag op te laden.
Met een batterij van 50 kWh is de ë-C4 bijzonder aantrekkelijk in gebruik en ook aanschaf. Dat komt door de bescheiden aanschafkosten, het compacte design van de batterij en het geoptimaliseerd gewicht. De impact op de ruimte voor de passagiers is gering en ook het energieverbruik is gunstiger door het lagere gewicht. De ë-C4 beschikt over de technologische oplossing om ritten comfortabel en zonder zorgen over opladen te laten verlopen.
Technische kenmerken van de ë-C4:
- Vermogen: 136 pk (100 kW)
- Koppel: 260 Nm
- Batterij: Lithium-Ion; Capaciteit: 50 kWh; Actieradius: 357 km WLTP
- Oplaadtijd:
- 100 kW Quick Charge openbaar laadstation: batterij opgeladen tot 80% in 30 min / 100 km in 10 min
- Wall Box 32 A: tussen 5:15 uur (driefasig met de standaard 11 kW on-board lader)
- Huishoudelijk stopcontact: ca. 9 uur (standaard stopcontact).