Een nieuw gevoel van vrijheid
Heeft u ooit een droom gehad van een auto waarin u volledig kunt ontspannen en toch de controle hebt? Dan ging die droom waarschijnlijk over de Peugeot Instinct Concept; een concept auto waarin vrijheid centraal staat en u kunt gaan en staan waar u maar wil.
Deep learning
De Peugeot Instinct Concept maakt gebruik van deep learning om het profiel van de gebruiker op te stellen. Peugeot is hierbij geinspireerd door de natuur, en met name de mens aangezien zij ook zelfstandigheid ontwikkelen door hun omgeving te leren kennen. De Samsung ARTIKTM Cloud sluit dagelijkse apparaten aan op het internet en brengt zo gegevens samen. Deze data zijn afkomstig van smartwatches, smartphones en sociale media. Ook de woning levert gegevens via domotica - smart tv, streaming audio, Home Assistant - en bijvoorbeeld de pc. De auto registreerd ons dagelijkse patroon: favoriete bestemmingen, woon-werk verkeer en rijgewoontes. Zo kunt u er nog wel meer bedenken.
Peugeot en het data science-bedrijf Sentiance leiden uit deze gegevens expliciete data af om het profiel van elke gebruiker te bepalen. Deze voortvarende analyse wordt permanent bijgewerkt. Met dank aan deze data past de Instinct Concept zijn systemen en instellingen aan op zijn gebruiker.
Vier verschillende rijmodi
De Peugeot Instinct Concept bevat 4 rijmodi. Drive Boost staat geheel in het teken van sportief rijden. Drive Relax gebruikt de ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) om de bestuurder zo goed mogelijk te ondersteunen tijdens het rijden. Autonomus Soft is een autonome modus die de klemtoon op comfort legt. De modus is perfect voor lange afstanden, en je kunt onderweg film kijken, lezen of gewoonweg rusten. Tot beschikt de auto nog over Autonomus Sharp, deze modus brengt u zo snel mogelijk op uw bestemming. In deze modus heeft de auto uiterst efficient rijgedrag.
Interieur
In een zelfrijdende auto maken de inzittenden op een andere manier gebruik van het interieur. Dit vereist een nieuwe vorm van creativiteit in het ontwerp.
Met de PEUGEOT INSTINCT CONCEPT en de Responsive i-Cockpit zet Peugeot voort op de elementen die hun modellen van deze generatie tot een succes hebben gemaakt. Er wordt voor gezorgd dat de bestuurder op eenn geheel nieuwe manier plezier beleeft aan het rijden in een Peugeot. Met dank aan de bediening en het interieurdesign. Een zelfrijdende auto kan wel degelijk mooi zijn en rijplezier bieden.
Materialen
In de responsive i-Cockpit heeft elke inzittende een eigen zitplek. Hierin is een belangrijk element de stoelen die door de vliegtuigindustrie zijn geïnspireerd. Het frame van deze stoelen is gescheiden van de delen die in contact staan met het lichaam: de zitting, de rugleuning en de hoofdsteun. Het fraaie aluminium is vast gemonteerd, maar de hoek van de zitting, de rugleuning en de hoofdsteun is verstelbaar. De inzittende kan zelf de gewenste positie instellen, afhankelijk van de activiteit. Of het nu een gestrekte positie is om uit te rusten, rechtop zittend of een tussenstond om een film te kijken, het is allemaal mogelijk. Iedereen in de auto kan via een chatbot communiceren met de auto. Deze persoonlijke assistent kan verschillende taken uitvoeren, zo kan hij op spraakcommando's kaartjes reserveren voor een bioscoop.
De materialen van het interieur nodigen uit om in de beschikbare tijd op een andere manier door te brengen. De vloer is bedekt met een dunne laag zacht aanvoelend beton. De zijpanelen van de middenconsole, de portierpanelen, en de zitting en rugleuning van de stoelen zijn volledig bekleed met een ondersteunende 3D-stof. De comfortabele hoofdsteunen zijn bekleed met leder en een soepele 3D-stof, wat dan weer bijdraagt aan het totale comfort.
Ontwerp
De carrosserie van de Peugeot Instrict Concept is zo compact mogelijk gehouden. Daarbij zijn de proporties wonderbaarlijk. De lange motorkap verdeelt de kracht van 300 pk sterke PHEV-aandrijflijn. Voor goede grip op de weg bevat deze auto brede wielkasten welke ook gelijk vierwielaandrijving bevatten. De koplampen van de Instinct concept hebben een doordringende blik. In het midden van elke led-koplamp bevindt zich een cameralens, die als een pupil in het oog fungeert. Deze koplampen nemen alle informatie van de omgeving in zich op en sturen deze informatie door naar de rijhulpsystemen. Zodra de bestuurder een van de autonome rijmodi activeert, licht de hol gevormde grille op met een leeuwensymbool.
Aerodynamisch
Tijdens het rijden verplaatst een auto heel wat lucht, wat voor weerstand zorgt. Ingenieurs proberen al jaren de aerodynamica te verbeteren om het brandstofverbruik te beperken en het comfort voor de inzittenden te verbeteren. In de toekomst zal dit nog belangrijker zijn. Inzittenden van autonome auto's kunnen namelijk hun tijd in de auto anders besteden. En zo op een nieuwe manier genieten van het rijden.